Як харків'янин став учителем світової легенди джазу Джорджа Гершвіна

Мистецький світ відзначив 120-річчя композитора Джозефа Шиллінгера, який викладав музичним легендам Гершвіну та Міллеру і працював над ідеєю створення синтезаторів

Як харків'янин став учителем світової ле…

Але народився маестро в Харкові у 1895 році. У радянському паспорті Йосипа (Джозефа) Шиллінгера стояла дата 19 серпня, а він сам, уже проживаючи у США, називав датою появи на світ 1 вересня .

Харків′янин, який навчав композитора Джорджа Гершвіна та передбачив появу комп′ютерної музики - фото 1

Джозеф Шиллінгер

Родина Шиллінгерів мешкала у Шляпному провулку (що навіть і не дивно - мати Йосипа була відомою у місті капелюшницею), в особняку, який стояв поряд із будівлею сучасного міськвиконкому Харкова.

Шиллінгер дуже рано, ще у 8 років, почав писати музику, тому вибір професії був очевидним. У 1917 році він закінчив Санкт-Петербурзьку консерваторію за класом композиції і диригування та повернувся до рідного міста, де отримав посаду професора у Харківській консерваторії.

Препарував музику з точки зору математики

У цей час Шиллінгер уже захопився музичними експериментами, які згодом оформились у його теорію. А тоді композитор організовував концерти, зокрема й у бібліотеці Короленка, у яких брали участь музиканти-новатори, розповіла Depo.Харків завідувачка довідково-бібліографічним відділом музично-театральної бібліотеки ім. Станіславського Тетяна Бахмет.

"Шиллінгер - це мрійник, абсолютний ідеаліст", - характеризує композитора Бахмет.

У 1922 році Шиллінгер переїхав до Петрограда, де потоваришував з композиторами Дмитром Шостаковичем і Львом Терменом. Останній створив перший у світі безконтактний музичний синтезатор на основі електромагнітних випромінювань і назвав його терменвоксом (голос Термена). І саме для цього інструмента Шиллінгер написав чимало композицій.

Харків′янин, який навчав композитора Джорджа Гершвіна та передбачив появу комп′ютерної музики - фото 2

Лев Термен і терменвокс

Ще в Росії Йосип розпочав працювати над створенням власної системи музичної композиції та імпровізації, в основі якої була математика.

- Шиллінгер препарував композиторську техніку, але його манера була дещо однобічною. Хоча він і врахував багато чого. Звуки і їх поєднання піддаються певним математичним алгоритмам. Тож звукові зв'язки Шиллінгер створював, використовуючи математичні формули, - зазначив відомий піаніст, кандидат мистецтвознавства Харківського національного університету мистецтв Сергій Давидов.

Харків′янин, який навчав композитора Джорджа Гершвіна та передбачив появу комп′ютерної музики - фото 3

Нотатки Шиллінгера

У липні 1928 року Шиллінгер отримав закордонний паспорт СРСР строком на рік та згодом виїхав до США, забравши із собою партитури музичних творів та власний архів. Першу дружину він залишив на Батьківщині.

Гершвін написав свою найвідомішу оперу під керівництвом харків′янина

Емігрувавши до США, Шиллінгер перестав складати музику, а весь свій талант спрямував на розробку власної музичної теорії. Аби заробити на життя, колишній харків'янин викладав. А оскільки Шиллінгер вільно володів кількома іноземними мовами, то проблем із спілкуванням у нього не виникало.

У 1932-1933 роках він читав лекції у Новій школі соціальних досліджень у Нью-Йорку, у 1934-1936 роках - у вчительському коледжі Колумбійського університету, а в 1936 році - у Нью-Йоркському університеті.

Харків′янин, який навчав композитора Джорджа Гершвіна та передбачив появу комп′ютерної музики - фото 4

Джозеф Шиллінгер

Із 1932 року по 1936 Шиллінгер навчав відомого композитора Джорджа Гершвіна. Про це він розповів в одному з листів до музикознавця Девіда Івена. "Гершвін навчався у мене протягом чотирьох із половиною років, беручи по три уроки на тиждень увесь цей час. "Поргі і Бесс" була написана повністю під моїм керівництвом; це зайняло півтора роки, три уроки щотижня (що дорівнювало в той час чотирьом із половиною годинам на тиждень). Він вивчив усі розділи моєї теорії композиції, тобто ритм, мелодію, гармонію, контрапункт, за винятком оркестровки", - зазначив Шиллінгер.

У лютому 1936 року Гершвін подарував учителю партитуру своєї опери "Поргі і Бесс", яка принесла автору світову славу, із написом на опублікованій там власної фотографії: "Йосипу Шиллінгеру: На знак пошани до його величезного вчительського таланту і з найкращими побажаннями. Джордж Гершвін". Американські мистецтвознавці вважають, що Гершвін написав по натхненню лише одну композицію із цієї опери - знамениту "Summer time", а усі інші твори були прораховані за шиллінгерівським методом.

Харків′янин, який навчав композитора Джорджа Гершвіна та передбачив появу комп′ютерної музики - фото 5

Джордж Гершвін

"Відбиток впливу Шиллінгера в музиці Гершвіна помічається у грамотності, продуманості, які пов'язані з мелодійними і гармонійними концепціями, присутня музична фабула. Учень добре перейняв систему свого педагога. У Гленна Міллера теж простежується вплив Шиллінгера, але меншою мірою, ніж у Гершвіна", - зазначив Сергій Давидов.

Хай там як, а один із найвідоміших джазових творів світу "Серенаду місячного світла" Гленн Міллер написав як вправу за системою Шиллінгера.

Харків′янин, який навчав композитора Джорджа Гершвіна та передбачив появу комп′ютерної музики - фото 6

Гленн Міллер

Співпрацював із Діснеєм та передбачив комп′ютерну музику

У липні 1936 Шиллінгер нарешті отримує американське громадянство. На той час він уже остаточно перестав писати музику. "Я тут так багато встиг в сенсі моєї особистої еволюції, що навіть переріс музику як таку", - пояснював він.

Він усе частіше цікавився суміжними із музикою проектами. Наприклад, у квітні 1940 Шиллінгер написав роботу для студії Уолта Діснея про координацію між візуальним, слуховим і сюжетними елементами. На жаль, проект залишився нереалізованим. Але його ескіз і досі зберігається у бібліотеці консерваторії Пібоді в Балтіморі.

А ще, працюючи над власною фізико-математичною теорією музичної композиції, Шиллінгер розмірковував над проектом електронного музичного інструменту, фактично передбачив появу комп'ютерних технологій написання музики.

"Кінцевою метою занять є побудова синтетичної машини, здатної складати твори вищого порядку і притому з більшим ступенем досконалості, ніж це доступно живим композиторам. Машині буде задаватися тільки загальна фізико-математична ідея, а виконання відбуватиметься автоматично", - написав Шиллінгер у листі.

Можливо, він зробив би і синтезатор, але передчасно помер у 1943 році від раку. 

"Його друга дружина-американка зберегла архів Шиллінгера. І досі у США існує його фонд, який випускає підручник. А онука Льва Термена кілька років тому виконувала в Європі на термінвоксі композиції Шиллінгера", - розповіла Тетяна Бахмет.

Теорія Шиллінгера, яка викладена у двох величезних томах (1640 сторінок) "Системи музичної композиції Шиллінгера" і "Математичні основи мистецтв", була опублікована вже після його смерті.

Читайте також: У дерев′яних церквах Харківщини молилися святі Йосаф та Іоанн Кронштадтський

Хто насправді заснував Харківський університет, який носить ім'я Каразіна

Чим Харків дивує іноземців: столиця конструктивізму та освітньої експансії

Більше новин про мистецьке життя Харкова читайте на Depo.Харків

Всі новини Харкова сьогодні читайте на Depo.Харків

 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme