Унікальний музей, самовар та "співуча" площа: Історія головного вокзалу Харкова

Звідки приїхав перший потяг до Південного вокзалу, як виглядають дореволюційні паровози та де планували зводити будівлю Держпрому

Depo.
25 серпня 2017 13:00
ФОТО: depo.ua

Вона відрізняється від більшості привокзальних площ України. Тут співають фонтани, зупиняється час, люблять відпочивати не лише мандрівники, але й деякі містяни. Привокзальна площа разом із будівлями Південного вокзалу, Управлінням Південної залізниці та Центром поштового зв'язку створюють унікальний архітектурний ансамбль, який є однією з найвідоміших візитівок міста. Але ці споруди цікаві не лише своїм зовнішнім виглядом, адже мають дуже багату та цікаву історію. То з чого ж починалася історія головного вокзалу Харкова?

Історія харківського вокзалу

Залізничну станцію "Харків - Пасажирський" почали будувати 1868 року, поблизу Холодної гори. Перший пасажирський поїзд на вокзал із Бєлгорода прибув об 11:30 22 травня 1869 року. Уже незабаром був організований постійний рух потягів Курсько-Харківсько-Азовською залізничною гілкою, заради якої, власне, й будували харківський вокзал. Саме з цієї дати розпочинається історія головного вокзалу міста, який став одним із найбільших у Російській імперії.

Цікаво, що 1906 року на харківському вокзалі вперше почали працювати жінки-носії, які виконували свої обов'язки не гірше за чоловіків. А от телеграфний зв'язок тут з'явився лише 1912 році, тоді на вокзалі встановили трансляційний апарат Уїнстона. Саму будівлю залізниці реконструювали тричі. Останньої перебудови вона зазнала в післявоєнні роки. Сучасного вигляду вокзал набув у 1952 році, після реконструкції зруйнованої під час Другої світової війни будівлі. Споруда виконана в стилі "сталінського ампіру" з елементами класицизму. Окрасою головного залу є розкішна люстра вагою майже п'ять тонн. Із обох боків центрального залу розташовані Північна і Південна вежі висотою 42 м.

"Шовковична" історія привокзального майдану

Привокзальна площа виникла в другій половині XIX століття на місці колишньої шовковичної плантації. Спочатку вона носила назву Архієрейської левади, а після того, як 1860-х роках побудували залізничний вокзал, територія левади перетворилася на залізничне містечко. На початку XX століття тут побудували будинок Управління Південних залізниць, остаточно сформувавши контури сучасного майдану. А в 1920-х роках спорудили будівлю Центру поштового зв'язку Харкова.

Подейкують, що спочатку на цьому місці планували побудувати Держпром, але пізніше вирішили зводити Будинок Промисловості в центрі міста. До речі, трамвайне коло раніше розмішувалося на території сучасної Привокзальної площі. Перенесли його на звичне для харків'ян місце за Управлянням Південних залізниць лише в 1950-х роках. А от сучасного вигляду площа набула на початку 2000-х, коли після реконструкції тут спорудили співочі фонтани. За традицією, під час зимових свят тут встановлюють новорічне містечко з казковим потягом.

Найбільший самовар України

У приміщенні Південного вокзалу знаходиться найбільший в Україні діючий самовар. Його об'єм - 360 л, вага складає понад 3 центнери, висота – майже два метри. Розрахований він на 1,8 тисяч чашок. Цей велетень й зараз виконує свої функціональні обов'язки. Тут працює невеличке кафе.

Унікальний музей та літературний пам'ятник

На території Південного вокзалу знаходиться унікальний музей історії Південної залізниці та залізничного транспорту. Тут можна не лише про історію розвитку української залізниці дізнатися, але й унікальні потяги побачити, адже в музеї є оригінали залізничної техніки минулого століття. А от зали музею поділили на три епохи: дореволюційну, радянський період та сучасну українську залізницю.

Окрім того, на першій платформі можна побачити пам'ятник герою роману "Дванадцять стільців" батьку Федору. Його відкрили в 2001 році. Бронзова скульптура Федора стоїть на мармуровому постаменті. У правій руці літературний герой тримає конверт із листом, в лівій руці – чайник. На постаменті є цитата з його листа дружині: "Харків - місто галасливе, центр Української республіки. Після провінції здається, ніби за кордон потрапив".

Найбільший годинник Харкова

На вокзалі можна знайти не лише типові для залізниці цікавинки, але й найбільший годинник міста. Він знаходиться на Південній вежі, його діаметр становить 4,25 м.

Вокзал у цифрах

Загальна площа приміщень вокзалу - 32,6 тис кв.м, платформ і тунелів - 33,1, тис кв.м. Привокзальна площа займає територію у 6,0 тис кв.м. Уся територія вокзалу складає 4,8 га. Висота будівлі самого вокзалу становить 26 м. Він складається з 7 пасажирських платформ, які з'єднуються двома тунелями та наземним переходом. Саме з Південного вокзалу в 2001 році вирушив перший в Україні швидкісний потяг "Столичний експрес", сполученням Харків-Київ.

Більше про події у Харкові та області читайте на Depo.Харків