Страйк водіїв таксі у Харкові: Причини, вимоги та реакція громадян

На День закоханих таксисти багатьох українських регіонів, зокрема Харкова, влаштовують страйк

Гипич Надія
Журналістка Depo.Харків
Страйк водіїв таксі у Харкові: Причини,…
Фото: Коментарі

Водії таксі незадоволені нібито низькими тарифами служб-агрегаторів, агрегатори бояться піднімати ціни, аби не втратити клієнтів, а клієнтам здаються зависокими навіть існуючі ціни. Усе це взаємне незадоволення виллється у загальний страйк таксистів, що запланований у Харкові, Сумах, Києві, Одесі, Полтаві, Краматорську та деяких інших містах на 14 лютого – День усіх закоханих. У свою чергу, клієнти таксі пропонують влаштувати бунт у відповідь, а деякі компанії-агрегатори вже підняли ціни на свої послуги. У причинах, вимогах та реакціях акції протесту таксистів розбирався Depo.Харків.

 

Причини

 

Після того, як ціни на паливо зросли мінімум на 10% протягом останніх тижнів, таксисти заявили, що робота за чинними тарифами втрачає будь-який сенс. Водії у розмовах із Depo.Харків кажуть, що подорожчало геть усе: паливо, автозапчастини, нові авто, а також вартість ліцензії, страховки, техогляд і навіть автомийка. Комісія агрегаторів наразі складає від 11 до 30%. Так само не додає позитиву контроль з боку податкової з процентною ставкою від 5% (правда, поки що незрозуміло – від загальної суми чи від чистого доходу).

 

Поява на українському ринку компаній-агрегаторів з їхнім простим механізмом працевлаштування (скачав додаток на телефон і виходь, працюй), відсутністю спеціальних вимог (було б авто) та солодкими обіцянками (зарплата до 40 тис. грн + бонуси) призвела до того, що водіїв стало дуже багато. Очевидно, що ринок перенасичився водіями, адже у таксі іноді йдуть працювати навіть люди з двома вищими освітами, не говорячи вже про заробітчан, що з’їжджаються до великих міст з периферії. На всю цю кількість "вільних водіїв", що працюють переважно на власних авто та співпрацюють з кількома агрегаторами одночасно, вже не вистачає клієнтів.

 

"Зараз роботи практично немає: впливає ситуація з "короною" (робота розважальних закладів, ТЦ, театрів тощо не така активна, як до пандемії), загальне зубожіння народу, минулі свята (люди витратили гроші, тепер економлять), дистанційна робота", – розповів Depo.Харків водій Олег, що, маючи за плечима дві вищі освіти і 20-річний водійський стаж, вже чотири роки працює в таксі.

 

За його словами, якщо до запровадження карантинних обмежень можна було б, у середньому, "чистими" заробити 12-15 тис. грн на місяць, то зараз виходить лише до 10 тис. грн, та й то не у всіх і не завжди. "У січні не всі й на мінімальну зарплату заробили. Лютий теж не тішить, може трохи краще, ніж у січні. Так що насправді таксисти і до середньої зарплати не дотягують, а щоб 20 тисяч на місяць мати, це потрібно працювати без сну, можна сказати цілодобово. А ті водії, що працюють не на власному, а орендованому авто, взагалі божеволіють – їм іноді навіть на оренду не вдається заробити. Вони виходять у мінус, і їм після цього навіть працювати не хочеться", – розповідає Олег.

 

"Бензин зараз став по 39 грн/л, а мінімальне замовлення – 35 грн (лише на деяких агрегаторах, – ред.). Хто виїде 14 лютого – той не таксист!". "Низькі тарифи змушують проводити за кермом по 14 годин, падає уважність, зростають ризики потрапити в аварію. А як інакше, якщо тариф 8-9 грн/км, потім витрати на паливо, комісію агрегатору, амортизацію автівки, і, за підсумком, зі 100 грн за поїздку на руках залишається 30 грн", – скаржаться водії.

 

замовлення таксы болт

Одне з останніх замовлень від таксі Bolt

 

"Ми в агрегаторів як ті раби: свій відсоток вони від нас все одно отримають, а скільки залишиться нам, це нікого не цікавить. А на водії все: і автівка, і обслуговування. Зараз агрегатори так працюють, що в них усе для пасажира і нічого для водія. Раніше казали, що "наші люди в булочну на таксі не їздять", а зараз таксі доступніше, ніж громадський транспорт. Маршрутки подорожчали, метро подорожчало, а таксі вже багато років їздять за одними цінами", – каже водій таксі, автор YouTube-каналу "Taxi Cool" Олександр.

 

любимое такси в харькове

Переписка водія з агрегатором стосовно тарифів

 

І у страйку 14 лютого (святкового дня, коли традиційно попит на послуги таксі зростає) вони вбачають шанс "показати, що таксисти хочуть щось змінити у кращу сторону".

 

Вимоги

 

Тому водії таксі розробили свої вимоги до таких служб таксі, як Bolt, Uklon, OnTaxi, 30-40, 838, "Любимое Такси". По-перше, водії вимагають від компаній-агрегаторів підняти тарифи мінімум на 20-30%, а то й значно вище.

 

"Усе подорожчало вдвічі і продовжує дорожчати: паливо, запчастини, нові авто, а тарифи залишаються незмінними. Особисто я вважаю, що в тарифі "Економ" подача повинна коштувати 100 грн 10-15 грн/км, 5 грн – хвилина очікування, 2-3 грн – хвилина в дорозі", – озвучує ціну, яку вважає прийнятною, таксист-блогер Олександр. – А тарифи "Go" і "Лоукост" взагалі не мають права на існування". (Тариф "Go" існує з кінця 2020 року в таксі Bolt – в позапікові години вартість поїздки на 10% нижча за стандартну. Тариф "Лоукост" у жовтні 2020 року запровадили в OnTaxi – це наднизький тариф, у якому ціна за поїздку становить від 20 грн за подачу автомобіля та 1 км у дорозі).

 

Деякі водії вважають, що винна в таких низьких тарифах російська служба "Яндекс.Таксі", яка у 2017 році потрапила під українські санкції по відношенню до російського бізнесу, але все ж продовжує нелегально працювати в Харкові.

 

яндекс таксы в харковы

Сторінка з тарифами, пропозиціями та партнерами "Яндекс.Таксі" у Харкові

 

Реакція пасажирів

 

Не важко уявити, що реакція пасажирів на страйк водіїв таксі виявилася різко негативною. На скарги таксистів їхні пасажири відповіли не меншим переліком скарг. Дорого, неякісно, грубо, хамовито, працюють без ліцензії, без ременів безпеки та дитячих автокрісел – такі основні претензії до водіїв харківських таксі з боку клієнтів. Таксисти дійсно регулярно стають учасниками ДТП у Харкові, мешканці міста постійно фіксують грубі порушення ПДР з боку водіїв таксі. 

 

реакція громадян на підвищення тарифів у харкові

Реакція соцмереж на забастовку таксистів

 

"Низька ціна? З Центру на Салтівку Bolt просить 300 грн в годину-пік за тариф "Економ", а то й більше. Це дешево?" – дивується харків’янка Олена.

 

"Вони хочуть, щоб як у старі добрі часи вони возили лише одного л*ха з вокзалу на тиждень за завищеними цінами. А ось ці замовлення ваші "несерйозні", до 5 км, щоб взагалі перестали існувати. Не годиться пану-водієві таксі менше, ніж на 5 км стартувати, та ще й в невигідний район, адже йому потім назад їхати порожнім доведеться", – пишуть харків’яни у соцмережах під дописом про страйк таксистів.

 

Обурені пасажири пропонують влаштувати водіям таксі "бунт у відповідь" і користуватися іншими службами та агрегаторами, які не приймають участі у страйку. "Хай спочатку поміняють свої іржаві "Ланоси" на нормальні автівки!" – пишуть пасажири. Водії у свою чергу пояснюють, що вони заробляють зовсім не так багато, як здається пасажирам.

 

Чи піднімають агрегатори ціни

 

Агрегатори, не чекаючи страйку 14 лютого, вже почали анонсувати підвищення тарифів. Компанії визнають, що, з урахуванням інфляції і росту вартості палива, ціни на таксі зараз нібито вдвічі менші від ринкових. Але й підняти їх вдвічі компанії не можуть, бо тоді возити не буде кого – більшість людей не зможе собі дозволити послуги таксі і взагалі відмовиться від них.

 

Тому таксі "30-40" ухвалили компромісне рішення і ще з 1 лютого підняли тарифи на 10%. Відтепер подача таксі в тарифі "Економ" становить 50 грн та 8 грн/км.

 

В OnTaxi кажуть, що теж шукають компроміс (при цьому вартість подачі автомобіля до 50 грн була збільшена ще кілька місяців тому, – ред.). "Ми завжди дбаємо про інтереси своїх клієнтів та своїх партнерів – драйверів. Тому зараз ми досконально вивчаємо ринкову ситуацію і розробляємо тарифні плани, які будуть однаково прийнятні як для пасажирів, так і для водіїв", – відповіли Depo.Харків в службі OnTaxi.

 

У водійських пабліках з’явилось повідомлення з новими тарифами від компанії, де мінімальне замовлення в "Економі" тепер становить 40 грн плюс 7,5 грн/км. Проте водії відчутного підняття тарифів поки що не побачили. "ОнТаксі знову піднімає плату на 50 копійок і називає це підвищенням тарифів. Так, на простої це відчутно = 20%. Але простій у пробках не рахується, за подібні трюки блокують", – кажуть водії, що тільки-но повернулися зі зміни.

 

нтаксы в харковы пыднымаэ тарифи

Повідомлення водіям про підвищення тарифів OnTaxi

 

У "Любимому Таксі" також пообіцяли піти назустріч водіям і підняти тарифи до посадки в 28 грн плюс 6 грн/км. Але, знову ж таки, водії поки що змін не побачили.

 

любимое такси в харковы пыднымаэ тарифи

Повідомлення від "Любимого Таксі"

 

В компанії Bolt на запит Depo.Харків відповіли, що у них і так все добре з тарифами, а доход їхніх водіїв "є одним з найкращих на ринку України".

 

А поки драйвери скаржаться на маленькі прибутки, у Раді пропонують запровадити фіскалізацію таксі. Голова парламентського комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетьманцев заявив, що "досить жорстко вимагає", щоб такий закон з’явився найближчим часом.

 

Отже, 14 лютого, на День закоханих частина харківських таксистів планує залишитися вдома і не вмикати програми агрегаторів Bolt, Uklon, OnTaxi, 3040, 838, "Любиме Таксі". А тим, хто не підтримає страйк, водії загрожують фейковими замовленнями, які примусять "відступників" "возити повітря".

 

Головна ініціатива страйку надходить від таксистів Сум – саме вони почали розповсюджувати соцмережами оголошення з закликом до страйку. І хоча більшість водіїв однозначно погоджуються з тим, що потреба в піднятті тарифів давно назріла, проте сумніви в успіху страйку викликає відсутність будь-якої координації. Водії, які працюють в таксі по три-п'ять років і більше кажуть, що ніколи не чули про існування профспілки таксистів, і що організуватися великій кількості розрізнених таксистів, що не знайомі один з одним, буде вкрай важко.

 

"Таксисти не зможуть організуватися. Буде купка охочих більших грошей, які "кошмаритимуть" інших. Як я розумію, таксувати вони будуть, але відключаться від агрегаторів і так покарають їх. Ось тільки не розуміють вони, що декого потім відключать агрегатори і не на день", – пишуть користувачі під дописом про страйк.

 

"На мою суб'єктивну думку, нічого не буде. Менталітет наших громадян є основним гальмом у реалізації подібних заходів. Можливо, якби все це організувала якась організація типу тієї ж профспілки, яка власне й змогла б взяти на себе відповідальність та висловити чіткі вимоги з цього питання – тоді так, багато хто підтягнувся б взяти участь, тому що проблеми дійсно існують", – розповів Depo.Харків Олександр, що працює водієм таксі п'ять років.

 

Чи вдасться харківським таксистам організуватися для страйку 14 лютого – покаже час.

Читати також: "Вимикаємо агрегатори": Таксисти Харківщини планують страйк на День закоханих

Всі новини Харкова сьогодні читайте на Depo.Харків

 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme