Система прийняла форму, яка їй зручна, але не зникла, - художник Роман Мінін

Роман Мінін – один із найвідоміших сучасних українських художників, першим став використовувати у творчості шахтарську символіку та фольклор

Система прийняла форму, яка їй зручна, а…

В Україні Романа Мініна знають вже досить давно: в інформпросторі середини 2000-х він "вистрілив" завдяки своїм "семесізмамі" - картинкам з літер і символів, набраних в редакторі СМС на старих "досмартфоновських" мобільних телефонах. Тоді ж багато цінителів сучасного мистецтва відкрили для себе і його своєрідний, який запам'ятовується "шахтарський" живопис. Крім того, харків'яни можуть пам'ятати і прекрасний розпис стін - на вул. Гоголя, наприклад, або в дворах в районі Пушкінської - створені Мініним разом з іншим автором, Гамлетом. За межами країни Мінін став відомим завдяки роботі "План втечі з Донецької області", створеної в 2011 році.

Народився в сім'ї шахтаря. Все дитинство провів в маленькому містечку на Донбасі - Димитрові, який нещодавно перейменували в Мирноград. Живе в Харкові вже більше 15 років.

Шахтарський епос Мінін почав малювати під час навчання в Харківській академії дизайну і мистецтва.

У минулому році Мінін увійшов в десятку найбільш продаваних українських художників за останні п'ять років: влітку 2015-го його роботу "Генератор донецького метро" купили на Sotheby's за $ 11 500.

- Ви буваєте в різних містах. Де б ви хотіли жити, і яке місце ви вважаєте своїм домом?

- Я живу в Харкові, і мені тут прекрасно. Я відчуваю, що потрібен місту. Воно потребує пасіонаріїв, здатних об'єднати творчих людей, витратити на це час, зусилля, енергію. І мені приємно бути там, де я дійсно потрібен.

Часто буваю і в Києві, який наповнений модними тусовками. Тут я б теж міг зайняти свою нішу, бути затребуваним. Може, було б більше уваги. Але якщо вже ведуться розмови про децентралізацію не тільки влади, а й творчих акцій, рівномірний розвиток всіх регіонів, то, думаю, правильніше мені залишатися в Харкові.

- А за кордон не хотіли б поїхати?

- Так, бував я за кордоном. Там своїх вистачає. А тут у нас є реальні справи.

Система прийняла форму, яка їй зручна, але не зникла, - художник Мінін - фото 1

- Ви говорили раніше, що хотіли б повернутися на Донбас. За яких умов це можливо? Як ви це бачите?

- Банально, звичайно, говорити, що за умови миру. Потрібно організовувати масові фестивалі, особливо пов'язані з дітьми, тому що робота з ними набагато перспективніша, ніж з дорослим поколінням. Якщо будуть якісь соціальні програми, я міг би стати в нагоді як консультант або художник, який займається розписом стін.

Потрібна поглиблена робота, а не просто малювати українські прапори де попало, навіть на сміттєвих баках. Мені здається, це дурість чиновницька і безпорадність, яку вони проявляли протягом 20 років. Результат їхньої культурної політики ми вже відчули в повному масштабі.

Пора братися за голову і відновлювати те, що було згаяно за минулі роки. Це буде нелегка праця.

- А у вас є бажання самому зробити якийсь проект, що-небудь пов'язане з політикою?

- Ні. Я знаю, що це таке - бути організатором і трохи знаю політичні схеми, ці хибні кола.

Наше суспільство побудоване на замкнутих колах. Складно їх розірвати, знайти вихід. Революція гідності не змогла розірвати замкнуте коло тотальної корупції в країні, все повернулося на круги своя.

Я не хочу заглиблюватися у всякі політичні штуки. Хоча, думаю, було б чудово, якби у мене була можливість домовитися, наприклад, з мером міста, в якому я народився, - раніше він називався Димитров, а скоро буде називатися по-іншому, Мирноград. Ми могли б організувати якийсь проект і за рік-два змінити вигляд міста, працюючи на локальному рівні.

Будувати культурну політику на глобальному рівні зараз намагаються дуже багато, тому що скоро будуть виділятися гранти, причому немалі, і багато хто хоче бути причетними до їх розподілу. Але це не для мене - прагнути бути біля цих потоків, я люблю заробляти гроші, працюючи, а не просто розподіляючи їх.

- Як ви бачите вирішення ситуації з окупованими територіями? Чи повинні вони повернутися в Україну, чи ви вважаєте, що це не обов'язково і можна якось по-іншому домовитися?

- У наших інтересах зробити так, щоб було більше людей, які хочуть повернутися в Україну. Люди повинні захотіти, зробити свій вибір, змусити ми не можемо.

Але взагалі-то особливого вибору у людей там немає. Виходить, що Україна воює з Росією, і доведеться вирішувати ситуацію військовим шляхом. Я проти цього. Думаю, в наших силах зробити так, щоб все вирішилося абсолютно мирним шляхом. Думаю, все могло б обійтися, якби протягом 20 років незалежності була культурна політика, хоч в якихось формах прояв любові один до одного - культурні обміни, концерти, виставки, а не просто експорт попси з Москви.

Росія втратила зв'язок з реальністю, була впевнена, що вся ця попса, якою вона рясно поливає всі пострадянські республіки, - це і є ті духовні скрєпи, які все з'єднають. Але попса - це не прояв любові. Є багато інших способів проявити любов. Весь цей час було бажання спілкуватися з Польщею, Прибалтикою, іншими країнами Євросоюзу. Вони багато грошей вклали в нашу культуру, на розвиток художників в Україні. Було стільки грантів, чому Росія так не робила? Вона думала, що попса це замінить?

Я вже не кажу про відносини між сходом і заходом України. Не було ніяких форм прояву любові - ні по телевізору, ніде. А з 2004 року почали проскакувати в інформаційному просторі зухвалі мислеформи: обнести Донбас колючим дротом, відокремитися, заявляли, що там живе бидло. Були непотрібне підкреслення уявної різниці, це нагнітало ситуацію, яку нам доведеться ще довго розрулювати.

Система прийняла форму, яка їй зручна, але не зникла, - художник Мінін - фото 2

- У вас залишилися родичі і, можливо, друзі на Донбасі. Як ви спілкуєтеся? У вас не виникає політичних розбіжностей?

- Прекрасно, поки не зачіпаємо політичні теми. Якщо хворі місця не чіпати, можна спокійно спілкуватися. Всі ми однакові, ніхто не хоче війни, всі хочуть просто жити і радіти життю. І це найголовніше!

А все інше - ментальна пастка, в яку всіх загнали. Ми всі в капкані, нас туди загнали - Росію і Україну, схід і захід України. Нам всім нав'язали таку модель поведінки, коли є поділ на свій-чужий. Виходить, комусь це вигідно. Бажання розплутати, змінити ситуацію треба рекламувати та популяризувати.

- Коли ви останній раз були на Донбасі?

- Декілька років тому.

- Ви можете сказати, чи є там, на ваш погляд, якийсь розвиток культури? Може, у вас є інформація про території, які контролюються Україною та окуповані території? Можливо, ви можете порівняти їх, якщо у вас є якісь дані.

- Я знаю, що з боку України є люди та інституції, які прикладають максимум зусиль, щоб культура туди потрапляла і працювала. Наприклад, фонд "ІЗОЛЯЦІЯ" дуже добре працює в Маріуполі, є й інші активні хлопці, багато прізвищ, не буду перераховувати. Я зараз теж беру участь у проекті "Килим", який, образно кажучи, як килим, об'єднав сучасних художників з усіх кінців України.

Є прагнення до культурного обміну сходу і заходу. Почалося прояв любові, бажання показати, що ми разом. Це треба плекати і вдосконалювати.

- А у вас є інформація про окупованій території?

- Ні, взагалі нічого не знаю про якісь культурні події там, нічого сказати.

- Як ви ставитеся до того, що стався сплеск патріотичних творів в музиці, кінематографі? Як ви вважаєте - це мистецтво чи данина моді?

- І те, і інше. Звичайно, на патріотизм є попит, він в тренді. Але я вважаю, що чим більше різного відбувається в мистецтві - тим краще. Нехай люди говорять про те, що болить, роблять, хто на що здатний. Гірше було б, якби нічого не відбувалося, всі сиділи тихо, тремтіли й боялися поганих новин.

Я сподіваюся на молоде покоління, якщо воно буде залучено до мистецтва - це прекрасно, значить, у нас є майбутнє. Треба працювати з молоддю, розширювати свідомість шляхом інтеграції в світ, дати знання про те, який він величезний і прекрасний, як добре побувати в його різних кінцях. Якщо людина живе тільки в одному регіоні і нікуди не виїжджає, то вона на сто відсотків упевнена, що її регіон найкращий, і люди там найправильніші, а всі інші - не варті. Я б хотів прищеплювати молоді вивчення іноземних мов, тягу до подорожей і спілкування з людьми. Завдяки цьому можна зрозуміти своє місце в світі.

- У вас не виникає бажання відключитися від Інтернету, вимкнути телевізор і нічого не знати про те, що відбувається в політиці?

- Так, я так роблю. Два тижні не включав нічого, не стежив за новинами. Я відчув радість відірваності від Інтернету, від поганих новин. Тому що все-таки транслюється якийсь емоційний фон, який призводить людей в тонус, формуючи контрольоване середовище.

- А хто контролює?

- Моя відповідь - система. Вона приймає форму, яка їй зручна і підлаштовує всіх під неї, підминає десь. У різний час система різна, зараз вона працює таким чином - нав'язує людям конкретні моделі поведінки і емоційний фон.

- Ну а хто створив цю систему?

- Система.

- Сама себе створила? З ваших слів складається враження, що система існує якось автономно від людей

- Система - це не одна і не дві людини. Система - це форма існування суспільства. Майже як матриця. Дуже схоже.

- Ви говорили, що сподіваєтеся на молодь, дітей. Чи спілкуєтеся ви зараз з дітьми переселенців?

- Так, і не тільки в Харкові знайомі є, спілкувався і у Львові. Діти як діти, дуже хороші, абсолютно ніякої різниці не бачу. Вони хочуть відкрити світ і жити. Так що все у нас буде класно.

- Як ви думаєте, чи вплине на Харків те, що сюди переїхали багато людей з Донбасу? Як може місто змінитися і чи зміниться взагалі?

- Думаю, зміни в Харкові не будуть залежати від цієї хвилі міграції. Жителі Донбасу не прикрасили і не зіпсували місто. Це такі ж звичайні люди, які просто хочуть нормально жити. Вони виявилися в складних умовах, втратили свої будинки. Їм треба допомагати в міру можливості і ні в якому разі ні в чому не дорікати.

- За образом мислення вони досить гармонійно вписуються в Харків?

- Абсолютно! В цілому, багато що залежить від культурної політики держави і від політики місцевої влади. Чи зацікавлять залишитися, від часткового до загального: щоб людям було цікаво залишитися в Харкові, Харкову - в Україні, а Україні має бути цікаво залишитися в Європі.

Якщо цей ланцюжок сплести, так і буде. А якщо десь відбудеться помилка в системі, то її будуть розхитувати ті, хто хоче, щоб було інакше.

Система прийняла форму, яка їй зручна, але не зникла, - художник Мінін - фото 3

Всі фото з архіву Р. Мініна

- У сучасному світі дуже часто мистецтво спирається на якісь політичні та соціальні події, все більше перфомансів. Як ви вважаєте, чи можливо зараз створення арт-об'єктів як чистого мистецтва чи вже не обійтися без прив'язки до соціально політичного контексту?

- Просто такі арт-об'єкти знаходяться на виду. Перфоманси використовують спірні теми. Тому в ЗМІ висвітлюють тільки скандальні акти мистецтва, які можуть розколоти суспільство на два табори, щоб підвищити градус, викликати обговорення новини. А деякі художники знають, як потрапити в медіапростір, стати свого роду інформаційним вірусом, обговорюваним якомога довше. Тому вони і створюють спірні речі.

І виходить, знову ж таки, замкнуте коло - подібні твори з'являються, тому що художники хочуть привернути увагу, а ЗМІ хочуть таких художників, так як їм теж потрібна увага. Ось вони і взаємодоповнюють один одного.

Але насправді, паралельно актам соціально-критичного мистецтва і перфомансізму на політичну тему, існує океан інших художників, що володіють іншою філософією - талановитих людей, які творять якісь свої світи. Їх дуже багато, і вони можуть ніколи не стати відомими.

- Те, що ви описали, відбувається не тільки в Україні, а в усьому світі, мені здається, в західних країнах навіть більше, ніж у нас ...

- Так. Там цікаві будь-які скандали, і чим більше провокативні, тим краще, так влаштована система.

- Яким проектом ви зараз займаєтеся?

- У Києві я робив вітражі для маленької архітектурної форми. Я хочу і далі займатися вітражами, це моє. Я дуже люблю лінійну графіку, відкриті кольори, грати пропорціями, організовувати простір мовою монументально-декоративного мистецтва. У мене вже є своя система символів і кодів, які самодостатні і автентичні - своя мова. Я отримую насолоду від цієї гри, від творчого процесу. Створити автентичну мову є однією з моїх цілей.

На мій погляд, жанр монументально-декоративного мистецтва втратив актуальність, в деякому сенсі навіть йде боротьба з ним - будь-які його прояви часто сприймаються як рудимент комуністичного режиму.

Він використовував монументально-декоративне мистецтво як спосіб популяризації ідеології, і це дуже дієвий, потужний інструмент. Але останні 20 років він не був затребуваний, тому що не було ніякої ідеології, на його місце прийшли графіті, муралізм та інші жанри.

Монументально-декоративне мистецтво в кращих своїх проявах пішло на другий план, але для мене це не має значення, я його дуже люблю і намагаюся актуалізувати, інтегрувати в майбутнє за допомогою сучасних технологій. Для мене це дуже цікаво.

Деякі мені кажуть: "позаймайся якимись популярними видами, жанрами". Але я дійсно люблю монументально-декоративне мистецтво, витратив багато років на навчання його, у мене були хороші вчителі, багата практика, в тому числі - розпису храмів. Я вивчав візантійське мистецтво, об'їздив Італію, жив в Каппадокії, дивився на вітражі. Я носій цієї рідкісної мови і вважаю своїм обов'язком цим займатися.

Я не зайнятий якимось одним проектом, перебуваю в потоці декількох всіляких проектів. Мене запрошують і на стріт-арт фестивалі і на різні хепенінги. Мені в усьому хочеться брати участь, але моя основна лінія - розвивати монументально-декоративне мистецтво.

- У вас дуже багато образів шахтарів, чоловічих образів. Чи буде коли-небудь жінка шахтаря?

- Жінки фігурують, але дуже мало, я згоден. Образ, який я створюю - це образ просто людини, і він вийшов чоловічої статі. Я не можу сказати, що малюю тільки картини про чоловіків, ні. Я малюю про людей взагалі.

Буває, що художники малюють картини про чоловіків і гостро це підкреслюють, але це ті, хто обслуговує інтереси меншин, наприклад. Є у нас і такі.

Мої образи - все-таки шахтарі, я хочу за допомогою нових символів показати їхнє життя. Місце жінки в житті кожного шахтаря своє, і я не хочу обговорювати ставлення жінок і чоловіків в Донецькій області, тому що це спірна тема. Як тільки я почну її стосуватися, я відразу потраплю в область неприємних для мене суперечок, а я цього не хочу. Навпаки, я хочу придумати якісь інші речі, які залишаться надовго. Якби я хотів якихось скандалів - я знаю, як це зробити. Складніше робити безспірні речі, а складніше, значить цікавіше.

Всі новини Харкова сьогодні читайте на Depo.Харків

 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme