Роковини трагедії МН-17: Бойовики перешкоджали збирати уламки, бо будували дот

У Харкові під час розслідування причин падіння літака перебували до 500 міжнародних експертів, яким вдалося зібрали 72% уламків збитого Боїнга. Екс-губернатор Харківщини Ігор Балута розповів Харків.depo.ua про напружену роботу в перші тижні по трагедії

Роковини трагедії МН-17: Бойовики перешк…

Авіакатастрофа рейсу МН-17, що сталася 17 липня 2014 року в небі над Торезом Донецької області, стала потужним випробуванням не лише для світових політиків, які несподівано для себе зіткнулися військовою агресією щодо мирних громадян Нідерландів, Малайзії, Австралії, Великобританії та Германії, а й для українських чиновників, котрі за лічені дні мали підготувати житло, перекладачів та надати міжнародним слідчим групам приміщення, де можна було б розпочати розслідування причин авіакатастрофи.

Роковини трагедії МН-17: бойовики перешкоджали збирати уламки, бо будували дот - фото 1Фото: www.svoboda.org

"Медичні візки ми збирали по харківських лікарнях"

Відпрацьованої схеми, що саме і як робити у такій надзвичайній ситуації, не існувало. Поки світова спільнота вела перемовини з сепаратистами, щоб ті дозволили вивезти тіла та уламки літака з полів поблизу Тореза і Грабового, харківські чиновники в авральному режимі шукали волонтерів-перекладачів, які б супроводжували голландських, малайзійських слідчих, родичів загиблих та домовлялися з власниками готелів, аби розселили іноземців.

- За найскромнішими підрахунками, родичів загиблих могло бути від 380 до 600 осіб. Ми знайшли 612 волонтерів і 12 психологів, які володіють англійською та французькою мовами. Психологи так і не знадобилися, а слідчі мали своїх перекладачів, - розповідає Балута. - До того ж експерти повинні були проживати всі разом, тому ми домовилися розмістити їх у готелі "Харків Палас".

- Найбільше експертів та міжнародних слідчих - близько 450-500 осіб, працювало у Харкові в липні-серпні 2014 року - саме тоді з Донбасу у вагонах-рефрижераторах привезли найбільшу кількість тіл та останків. Був час, коли їх працювало 70-100 осіб. Найменша ж група міжнародних експертів складалася з 37 осіб, - каже колишній губернатор.

Майже все знаряддя іноземні слідчі привезли з собою, а транспорт - автомобілі, вантажні машини і підйомну техніку - надала українська сторона.

Роковини трагедії МН-17: бойовики перешкоджали збирати уламки, бо будували дот - фото 2Фото: www.unian.net

- Медичні візки, які потрібні для перевезення фрагментів тіл, ми збирали по лікарнях харківської області, - зазначив колишній губернатор.

"Розгубленості в експертів не було, був біль"

- Працювали міжнародні експерти в ангарі на заводі Малишева за схемою по 6 годин, іноді - по 8. Щоб зайти до приміщення, іноземним фахівцям потрібно було пройти дезінфекцію, після роботи - також. Після закінчення зміни ми дезрозчинами обробляли вже сам ангар. А потім спеціальними мастиками натирали бетонну підлогу - щоб поверхня не була пористою. Мастика потрібна, щоб плівка, якою згодом накривали підлогу, щільно притискалася до поверхні й добре лягала на стиках. А ще щоб під час ходіння по плівці експерти, одягнені у комбінезони, не посковзнулися й не впали, - пояснив Балута.

Тіла весь час знаходились у рефрижераторах. На роботу з останками йшло від 45 хвилин до 1 години 15 хвилин. Спочатку експерти візуально оглядали пакет, потім його розкривали та робили рентгенівські дослідження.

Роковини трагедії МН-17: бойовики перешкоджали збирати уламки, бо будували дот - фото 3Фото: cctv.cntv.cn

- Такі запобіжні заходи на випадок "презентів" від бойовиків ДНР?

- Так, ми побоювалися, що будуть якісь презенти, наприклад, радіоміни чи міни сповільненої дії. Тому був подвійний контроль, експерти використовували сканери. Але нічого, на щастя, не знайшли. До того ж рентген робили для пошуку сторонніх предметів, як от елементів обшивки літака, у самих тілах. Елементи ураження ракети "Бук" могли також знаходитися всередині трупів. Одного разу прилад зафіксував предмет, який нагадував гранату, а потім виявилося, що це шматок пляшки з-під віскі. Також рентген допомагав визначити, яка це кінцівка, тому що повністю збережених тіл було небагато, - пригадує Балута.

Потім останки перепаковували, поміщали у труни і відправляли до аеропорту. Тіла весь час перебували в рефрижераторах. Коли робота експертів закінчувалась, приїжджав губернатор із міжнародним представником, співробітником голландської поліції, і всі разом пломбували рефрижератор.

Роковини трагедії МН-17: бойовики перешкоджали збирати уламки, бо будували дот - фото 4Фото: www.unian.net

- Звичайно, працювали в респіраторах, захисних костюмах. Запах був, але не той, що ви думаєте, - запах дезінфікуючих засобів. Його можна було відчути на підході до ангару. А трупного запаху я практично не відчував, хоча бував в ангарі щодня. У мене відклався в пам'яті один момент: після дев'ятого пакету був один маленький. І там простежувався овал голови, дитячої голови (Ігор Балута за освітою лікар-педіатр - ред.). І це настільки боляче, коли ти відчуваєш горе цих людей. Узагалі дитяча смерть це важко, а коли ти розумієш, через що це все сталося... Після трагедії я бачив ролики, у яких деякі сепаратисти раділи, що падає літак. Це дуже моторошно. Я уявляю, яку напругу відчували голландські експерти.

- Експерти були розгублені, зіткнувшись із цією трагедією?

- Вони професіонали і серед них було багато військових. Розумієте, професіоналів видно завжди - вони свою роботу виконували дуже чітко. Хоча, коли ми потім спілкувалися після роботи, ділилися враженнями - розгубленості в експертів не було, був біль. І відповідальність - на них дивилася вся Європа. Для себе міжнародні експерти зробили висновки, хто винен у цій трагедії, але публічно уникали коментарів. Вони чудово розуміли причини катастрофи - з ними одразу прибули військові балістики.

Роковини трагедії МН-17: бойовики перешкоджали збирати уламки, бо будували дот - фото 5

Фото: zik.ua

"На наших складах вдалося зібрати 72% літака"

Предмети з літака також сортували за певною схемою: зовнішня чи внутрішня оболонка літака, особисті речі загиблих.

- На наших складах вдалося зібрати 72% літака. Спочатку ж планували скласти Боїнг у Києві або в Харкові. У нас є ангар на авіазаводі, який підійшов би. У такому випадку роблять повну репліку, копію літака, і на неї накладають ті залишки літального апарату, які є. Потім іноземні експерти вирішили, що робитимуть це не на території України, а в Європі, і тому наше завдання було лише впорядкувати знайдені запчастини: ліве крило, праве крило, хвіст...- розповів Ігор Балута.

- А чому не вдалося скласти всі елементи Боїнга?

- Бойовики перешкоджали збору фрагментів тіл і літака. Якщо дивитися на епіцентр катастрофи літака, то на північному сході перебувала птахофабрика. А поруч із нею - опорний пункт, дот, де сепаратисти рили траншеї і перший місяць взагалі не пускали голландських фахівців. Територія біля птахофабрики становила від 25% до 40% площі, на якій знаходилися уламки Боїнга. Бойовики вперше дозволили обстежити територію тільки через два місяці після авіакатастрофи. І то там проводили огляд їхні люди, працівники донецького МНС.

- Багатьох неприємно вразило, що в перші дні після трагедії місцеві жителі з Грабового, Тореза тягли з полів усе, що можна: мобільні телефони загиблих, косметику, речі ...

- Це справді було, тому голландці створили спеціальну групу, яка ходила з перекладачем по селах. Голландці обійшли всі населені пункти, усі вулиці, будинки, вони говорили: "Подивіться, будь ласка, раптом у когось є речі загиблих, ми будемо тут через тиждень". Іноземці поводилися дуже коректно - вони розуміли, у чому суть. І місцеві потім стали повертати вкрадені з полів речі.

Роковини трагедії МН-17: бойовики перешкоджали збирати уламки, бо будували дот - фото 6Фото: zn.ua

- Охоче чи неохоче?

- Самі приносили. Багато речей повернули, був годинник, гаманці з кредитними картами, сумочки, іграшки, фотографії. Це мені розповіли наші дівчата, які працювали перекладачами в тих групах, і голландці. І потім експерти, уже взимку, подякували місцевим жителям за повернені речі загиблих у Боїнгу.

Розслідування катастрофи продовжується

16 липня Верховна Рада України ухвалила Постанову про Звернення Верховної Ради України до Організації Об`єднаних Націй, національних парламентів держав світу щодо створення міжнародного трибуналу для судового переслідування осіб, відповідальних за злочин, пов`язаний зі збитим літаком авіакомпанії Malaysian Airlines, що здійснював рейс MH-17 17 липня 2014 року.

Заступник начальника Головного слідчого управління СБУ Віталій Маяков заявив, що Спільна міжнародна слідча комісія має у своєму розпорядженні докази, які дають змогу притягнути до відповідальності певних осіб, причетних до збиття 17 липня 2014 року над Донбасом малайзійського авіалайнера.

У свою чергу офіційний Кремль різко виступає проти створення міжнародного трибуналу. Більше того, 16 липня під час телефонної розмови Президент РФ Володимир Путін "роз`яснив" прем`єр-міністрові Нідерландів Марку Рютте "контр продуктивність" міжнародного трибуналу щодо катастрофи малайзійського Боїнга.

Слідство у справі йде до завершення.

Довідка. 17 липня 2014 року в небі над Донецькою областю був збитий літак Boeing-777 компанії Malaysia Airlines, що виконував рейс Амстердам - Куала-Лумпур. За попередніми даними, літак було збито із зенітно-ракетного комплексу "Бук". Всі 298 осіб, які перебували на борту, загинули. Переважна більшість з них - 194 пасажири були громадянами Нідерландів, 38 - громадянами Австралії.

Літак впав у районі Шахтарська в зоні, що контролюється бойовиками. Тіла загиблих перевезли до Нідерландів для проведення впізнання та експертиз. 24 липня Україна делегувала розслідування катастрофи літака Нідерландам.

Всі новини Харкова сьогодні читайте на Depo.Харків

 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme