Не хліба, а видовищ: Хто під час передвиборчої кампанії заспівав для електорату в Харкові

У Харкові непрямий підкуп, або "гречкосійство", вже давно стало звичним явищем для політичного життя

Перед кожними виборами кандидати вважають за потрібне як слід "умаслити" свого виборця, щоб він, задоволений та щасливий, віддав свій голос саме за них. Міняються хіба що тренди: якщо раніше роздавали продуктові набори, то зараз воліють влаштувати цікаве та яскраве шоу.

За словами спостерігачів Громадянської мережі "Опора", кандидати в нардепи встигли влаштувати чимало концертів на підтримку самих себе. Зокрема, спостерігалося шалене засилля зірок шоу-бізнесу: протягом місяця Харківщину відвідали Maruv, Гайтана, Ірина Білик, Віталій Козловський, Оля Полякова, Олег Вінник, Дмитро Коляденко.

Один із таких концертів відбувся 18 липня на площі Свободи. Проходив він за підтримки Геннадія Кернеса, який балотувався від партії "Опозиційний блок". Гостей концерту розважали такі артисти, як Гайтана, Ірина Білик і "Поліграф Шаріков". При цьому, вони не тільки співали, танцювали та розважали гостей, а й активно агітували за дану політичну силу. Разом із тим, під час цього концерту спостерігачі зафіксували не одне порушення.

По-перше, запрошення на шоу лунало не деінде, а в Харківському метрополітені через гучномовці. На станції "Держпром" через систему оповіщення пасажирів запрошували приєднатися до концерту. Це є прямим порушенням чинного законодавства, адже агітація в громадському транспорті заборонена. По-друге, проблема була і в самих артистах. Адже "Поліграф Шаріков", він же Сергій Пархоменко, є громадянином Білорусі. А участь в агітаційних заходах для громадян інших країн також заборонена чинним законодавством.

Однак він не був єдиним іноземцем на цьому "святі життя". Наприклад, на підтримку кандидата Артема Русецького по 178 округу виступав гурт "Boney М", учасники якого також не є громадянами України. Не прогаяли кандидати можливість влаштувати концерт прямо перед днем тиші. Як розповів координатор спостереження Громадянської мережі "Опора" за виборами в Харківській області Микола Зінченко, на підтримку кандидата Дениса Ярославського з 171 округу виступав той же білорус "Поліграф Шаріков".

"Для зірок, я думаю, це дуже гарний час, – підкреслив він. – Тому що більше грошей, мені здається, вони заробляють хіба що в новорічну ніч. Для партій це досить хороша нагода зібрати біля себе якомога більше людей та поагітувати за себе. Ми бачимо ситуацію, коли в майже кожному окрузі влаштовуються подібні концерти на підтримку абсолютно різних кандидатів. І це є специфікою цієї виборчої кампанії. Бо партії в основному доносять якісь свої думки, свої гасла якраз через концерти та масові заходи".

Разом із тим, подібні шоу порушують принципи рівності. Адже не кожен кандидат може дозволити собі запросити зірку, яка б співала заради його іміджу. На цьому, зокрема, наголошували представники Аналітичного центру "Обсерваторія демократії", які не вважають ці виборчі перегони чесними та демократичними: "На цих виборах було більше видовищ, а не хліба, – зазначив експерт центру Антон Авксентьєв. – Особливо порівняно з виборами 2014 року. Підкупає стратегія добрих справ. Це маленькі івенти, свята, караоке в мікрорайонах".

Незважаючи на порушення принципів рівності, такі концерти не можна кваліфікувати як порушення чинного законодавства. І, як зазначають експерти, притягнути таких кандидатів до відповідальності не є можливим. До цього списку також слід додати різноманітні свята, конкурси, квести, масові розваги та кінопокази, якими також тішили свого виборця кандидати. Це вже не кажучи про більш традиційну роздачу гостинців від кандидатів.

"Це незаконний вид агітації, – зазначила директорка Аналітичного центру "Обсерваторія демократії" Вікторія Шевчук. – Але це дуже важко довести на практиці. І, звичайно, він показує надзвичайно низький рівень розвитку електоральної свідомості та суспільства загалом. Причому воно дуже важко виявляється офіційними спостерігачами та громадськими організаціями. Особливо на місцевому рівні, де панує закон мовчання. Тобто виборці беруть, проте неохоче діляться доказами, які можуть використовуватися, скажімо так, в судових розглядах. Особливо вони відмовляються свідчити".

Але проблема не тільки в тому, що політики намагаються підкупити виборців. Самі виборці також не проти бути підкупленими. Люди не тільки охоче беруть продуктові набори та відвідують розважальні заходи, вони часом самі починають чекати від кандидатів подібних подачок. Мовляв, зроби мені приємно, а потім я за тебе проголосую.

"Із врахуванням того, як поліція доводить справи до логічного завершення, то показник притягнення до відповідальності у нас є досить низьким, – зазначив Зінченко. – Коефіцієнт корисної дії сягає максимум 5%. І кандидати відчувають свою безкарність. Можна робити, що завгодно і поліція тебе до відповідальності не притягне. І дуже низка політична культура. Вона йде навіть не від самих кандидатів, а від виборців, котрі самі вимагають від них щось їм дати, роздати ті ж самі футболки, ті ж самі продпакети. Ну а кандидати намагаються дати, що можуть, щоб за них проголосували. І ми бачимо такий двосторонній контакт, який породжує велику кількість порушень".

Крім цього, в даному явищі простежується ще одна тривожна тенденція. Виборча кампанія все більше стає схожою на шоу. Кандидатам можна не замислюватися над тим, як вигідно представити свою програму. Достатньо розважити виборця, зробити йому приємно та весело – і далі вже можна збирати нові голоси. Не факт що подібна тенденція зникне під час наступних виборів. Надто вона вже зручна та приваблива.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Харків

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook