Головархітектор Кернеса: Якби Леніна ламали довше, ми б довше ставили колону

Битви розуму навколо проекту пам'ятника на площі Свободи в Харкові продовжуються

Головархітектор Кернеса: Якби Леніна лам…

Вчора кореспондент агентства "Медіапорт" поговорив з Сергієм Чечельницьким, головним архітектором Харкова, людиною зі стрункою творчою долею. Журналіст поговорив з зодчим про резонанс, викликаний конкурсом на пам'ятник для площі Свободи, та запитав, чому немає альтернативи проекту-переможцю – 86-метровій біломармуровій колоні, увінчаній фігурою з православним хрестом.

У відповідь Сергій Георгійович виголосив 30665 знаків з пробілами, читання яких несумісне зі здоровим глуздом. Ми спробували роз"яснити для вас точку зору архітектора. Приберіть від екранів вагітних і дітей з незміцнілою психікою. Як це – любити Харків, працювати для людей.

(Увага! Наведений нижче текст є сатиричним осмисленням інтерв'ю Чечельницького, а не цитатами головного архітектора Харкова - ред.).

Про петиції проти колони і критику

- У нас зараз проходять три конкурси на пам'ятники в трьох різних місцях. Чому на ці конкурси взагалі ніхто не дивиться, а на площу Свободи всі пильно дивляться? Не тому що це центр міста, а тому що мерія замовник; всі тільки й чекають, що мерія вкраде. Центр міста – він не тільки на площі Свободи, він і в інших місцях. Де хочуть поставити пам'ятник – там і центр міста, це я вам як зодчий кажу. Хто написав ці петиції? Архітектор? Може, це дуже молодий архітектор? Він ще нічого не побудував, у нього ще архікад на губах не висох, а він вже сперечається. Ти не критикуй, а візьми і намалюй колону. А скульптори ці всякі? Чому скульптори критикують скульптора Олександра Рідного? Давони ще нічого не зліпили, а Рідний вже народився професором і заслуженою культурною людиною, майже як Поплавський. Ось Дроздов критикує, а сам на Андріївському узвозі крематорій побудував. Але я ж його не обговорюю, а малюю колони. Чому кричать, що хотіли б на площі Свободи нічого, але ніхто не взяв і не намалював проект цього нічого? Таланту немає. Пишуть пасквілі на свого колегу, тому що у самих пілястри маленькі. А працювати не хочуть, один я архітектор.

Про журі

- У нас в журі одні професіонали. Високого польоту люди – Союз архітекторів, Спілка художників, Спілка воцерковлених скульптур, Союз працівників апарату. Ректор університету Каразіна знову ж таки, тому що їх корпуси на площі. Він представляє студентський рух, просто студенти були зайняті, і тому ректор. У нас в журі представники будівництва – у них такий великий досвід точкової забудови центру, що ми посоромилися не покликати. У нас головний архітектор області Рабінович, тому що без нього жоден пам'ятник архітектури під знесення з реєстру не виведеш. А з ним – і не один. Професор Куделко у нас в журі, він великий історик, він пропонував декомунізувати Дзержинського в Дзержинського. Ну, тобто в його брата-близнюка, який ненавидів радянську владу. Він дуже тонкий історик, він точно знає, що колони історично виростають там, де хоче мер. Нам що – студентів треба було кликати в журі? Так їм нікому ще шістдесяти не виповнилося, вони ще голосувати таємно не вміють.

Про Володимира Леніна

- Чому бліц-конкурс? Тому що знесли пам'ятник Леніну швидко, а, значить і колону треба поставити швидко. Якщо б Леніна зносили повільніше, то ми б повільніше ставили. А то валити Леніна всі майстри, а поговорити про це – так я один. Так ось, коли на місці Леніна поставили хрест, я подумав, що це добре, що людям подобається. Але одного разу мені наснився віщий сон, що біля хреста відпала горизонтальна перекладина, а на його вершині виник ангел, теж з хрестом. І я зрозумів, що так Геннадій Адольфович подав мені знак: що повинно бути на площі. Прокидаюся – а наді мною Рідний з різцем стоїть. Так чому вам просто хрест подобається, а хрест у руках біля фігури на колоні не подобається? Дивні ви, і взагалі. Хрест православний – він на всіх православних храмах, значить, його скрізь можна поставити. І на колоні теж. Ми хотіли туди Святого Миколая поставити, але ми ж не релігійні люди, ми просто православні на півшишечки. Або Ленін, або хрест, але посередині обов'язково колона.

Про колону як архітектурний елемент

- Колона з людиною нагорі – це дуже давня тема, приблизно VI століття до нашої ери. Людство жило, еволюціонувало та гинуло, щоб поставити колону в місці свого гніздування. Бувало, поставлять колону, а потім міняють на ній імператорів, богів, і так дві тисячі років. Дуже зручно. Я свою колону ні в кого не копіював, я просто коли був у Стародавньому Римі, побачив колону і зрозумів: моя! Хоча мені більше подобається лондонська з Нельсоном, але Нельсону православний хрест в руки не лягає, він же англіканець. Але у нас буде харківська колона, в тому сенсі, що через висоту не буде видно її верхівки. Це така родзинка – зробити десятиметрову скульптуру і поставити її там, де не видно. Ви подивіться – на площі Свободи адже все в колонах: Університет, академія Говорова, Будинок рад, готель "Харків". Там тільки Держпром зі своїм конструктивізмом вибивається, але, думаю, його теж можна поліпшити колонами. Тому дорогою красивою колоною пейзажу не зіпсуєш. Тільки обов'язково дорогою.

Про вигляд Харкова та міського середовища

- Звідки я знаю, чому по всьому місту будують якісь дивні споруди? Я ж зодчий, а не спеціаліст з дивних будівель. Так, цікавився, але недоцікавився. Я навіть в ДАБК писав, і вони мені відповіли, але я листів не читаю. Адже я архітектор, я ходжу по місту і докладаю всюди руки. Там, де я їх докладаю, виростають ліхтарі, лавочки, рекламні банери і іноді колони. Я пам'ятник поставив Бекетову. Два! А ви мені про якісь дивні споруди. Я на сесії міськради не ходжу, погоджень не підписую, воно саме якось з'являється. І старовинні будівлі, до речі, теж самі руйнуються. Ви що, думаєте, це Чечельницький їх руйнує? Я тільки і роблю, що роблю, щоб вони не руйнувалися, але в підсумку все одно виходять колони. Тому що це атмосфера: у підніжжя колони можна зустрічатися, розмовляти, пити каву, молитися, така атмосфера затишку і добра. Ось яке діло ми зробимо. Тому що зараз на площі старий асфальт, старомодні клумби, і Геннадій Адольфович змушений прикривати цей сором однією суцільною парковкою. Інша справа, коли паркування осяє фігура з хрестом – відчуваєте різницю?

Про талант

- У нашій справі головне – талант. Ось мій брат має талант до храмів, тому забудовує Харків храмами і зупинитися не може. Моя фірма весь час виграє тендери міськради, наприклад, а все тому, що талановита. Парк Горького побудувала, Саржин яр побудувала, а раніше ж там тільки одні дерева росли. Просто ніхто не може зробити краще. Працювати не має з ким, окрім як з собою. Одне слово – талант. І я сильний, бо точно знаю, де Геннадій Адольфович віддасть перевагу іонічному ордеру корінфському.

Всі новини Харкова сьогодні читайте на Depo.Харків

 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme