"Секвестр" та ручне управління: Як уряд Гончарука урізав бюджет Харківщини

Харківська облрада у грудні ухвалила бюджет регіону на 2020 рік, однак його обсяг удвічі менший, аніж бюджет 2019 року

"Секвестр" та ручне управління: Як уряд…

Більше того, депутати Харківської облради змогли ухвалити тільки так звані "захищені статті бюджету", тобто зарплати, комунальні платежі, обов’язкові для функціонування інфраструктури відрахування. За проголосували 99 зі 120 депутатів. Бюджет прийнятий бездефіцитний – і доходи, і видатки визначені на рівні 6,3 млрд грн. Це навіть при тому, що розмір мінімальної зарплати з 1 січня 2020 року збільшений до 4723 грн. До порівняння бюджет Харківської області на 2019 рік становив 13,4 млрд грн.

 

Харківська облрада не змогла прийняти основні обласні програми. Очікується, що ці документи будуть ухвалюватися під час наступної сесії – у лютому 2020 року. Відтак, у першому кварталі 2020 року в Харківській області уже точно фактично не фінансуватимуться ніякі капітальні та інші необхідні видатки для розвитку громад і територій.

 

На сьогоднішній день бюджет Харківщини на 2020 рік передбачає 1,77 млрд грн видатків на освіту (у 2019 році – 1,68 млрд грн, зростання по суті не відбулося, його поглинуло збільшення "мінімалки"). Однак ні про які капітальні роботи мова не йде. Це гроші на комуналку, зарплати, податки та охорону будівель. При цьому в загальному обсязі видатків враховано обсяг освітньої субвенції з Державного бюджету в сумі майже 404,8 млн грн (у 2019 році цей обсяг був більшим і складав 458,7 млн грн).

 

Фото: Сесія Харківської облради (mediaport.ua)


Видатки на охорону здоров’я на весь рік по Харківщині передбачені на суму 727,4 млн грн (у 2019 році видатки на охорону здоров'я становили 2,12 млрд грн, у тому числі медична субвенція – 1,9 млрд грн). Сюди входить медична субвенція з Державного бюджету в сумі 515,3 млн грн на І квартал у зв’язку передачею з 1 квітня видатків на оплату медичних послуг комунальним закладам охорони здоров’я до державного бюджету.

 

Зазначені асигнування планується спрямувати для реалізації бюджетних програм у сфері охорони здоров’я, а саме: багатопрофільна стаціонарна медична допомога населенню – 121,1 млн грн; спеціалізована стаціонарна медична допомога населенню – 331,6 млн грн; санаторно-курортна допомога населенню – 51,5 млн грн; медико-соціальний захист дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування – 31,3 млн грн; створення банків крові та її компонентів – 10,2 млн грн; екстрена та швидка медична допомога населенню – 106,2 млн грн тощо.

 

На лікування хворих на цукровий та нецукровий діабет у 2020 році в області виділяють 13,8 млн грн (у 2019 році на ці цілі виділялося 57,9 млн грн), які передаються у вигляді цільової субвенції місцевим бюджетам області на відшкодування вартості препаратів інсуліну та десмопресину. Ці гроші виділяються в межах реалізації програми "Здоров’я Слобожанщини на 2019-2020 роки".

 

На соціальний захист та соціальне забезпечення плануються видатки в сумі 455,6 млн грн (у 2019 році – 498,1 млн грн).

 

Однак, згідно пояснювальної записки до бюджету Харківщини на 2020 рік, на цей час залишаються нерозподіленими кошти окремих трансфертів з Державного бюджету на загальну суму 1,22 млрд грн: освітня субвенція – 95,7 млн грн, субвенція на придбання ангіографічного обладнання – 11,5 млн грн, субвенція на розвиток системи екстреної медичної допомоги – 100,2 млн грн; субвенція на житло для дітей-сирот і позбавлених батьківського піклування – 32,1 млн грн, субвенція на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах в сумі 984 млн грн.

 

Фото: Виступ голови Харківської ОДА Олексія Кучера на бюджетній сесії (lenta.kharkiv.ua)

 

Як "уряд технократів" урізав бюджет 2020 року

 

Загальний обсяг обласного бюджету зменшений у зв’язку зі скороченням фінансування з Державного бюджету.

 

Зокрема, не плануються в обласному бюджеті субвенції на надання пільг та житлових субсидій (у 2019 році було 2,51 млрд грн), не буде допомоги сім’ям з дітьми, дітям-сиротам (у 2019 році було 78,9 млн грн) у зв’язку з передачею таких видатків Міністерству соціальної політики. Не фінансуються тепер "окремі заходи у галузі освіти, охорони здоров’я" у зв’язку з їх відсутністю у державному бюджеті на 2020 рік.

 

Відтепер офіційно не виділені гроші на житло учасникам АТО, інвестиційні програми, заходи розвитку освіти. Гроші на це залишені нерозподіленими у Державному бюджеті та будуть розподілятися протягом року рішеннями Уряду. Крім того, запланований обсяг медичної субвенції лише на І квартал 2020 року, у зв’язку із подальшим здійсненням відповідних видатків з Державного бюджету.

 

У коментарі голова Харківської облради, президент Української асоціації районних та обласних рад Сергій Чернов зазначає, що місцеві бюджети з наявними ресурсами не здатні виконати ті повноваження, що були покладені на них в рамках децентралізації. "Додаткові видаткові повноваження, що передаються місцевим бюджетам у галузях освіти та охорони здоров’я, компенсуються додатковою дотацією лише на 12% від мінімально необхідної потреби. А сам обсяг додаткової дотації зменшується з року в рік. Так, на 2018 рік передбачалося 916 млн грн, 2019 – 832 млн грн, у проєкті на 2020 рік лише 443 млн грн", – зазначив Чернов.

 

Голова облради підкреслив, що неналежний обсяг медичної та освітньої субвенцій призводить до дефіциту місцевих бюджетів, який вимушено компенсується за рахунок розвитку інфраструктури, реалізації регіональних програм та інших власних повноважень самоврядування. Подекуди залишаються незабезпеченими видатки на заробітну плату та енергоносії у освітянських та медичних закладах.

 

Фото: Сергій Чернов (прес-служба Харківської облради)

 

Чернов додав, що 2020 році постановою Кабінету Міністрів передбачено зростання оплати праці педагогічним працівникам, на що потрібні значні додаткові фінансові ресурси – 3,4 млрд грн, однак область на це матиме тільки 2 млрд грн. Він підкреслив, що з 2020 року припиняється зарахування до місцевих бюджетів 13,44% акцизного податку з пального. При цьому компенсації втрат немає. Загальний фонд бюджетів області, таким чином, зменшується на 450 млн грн.

 

Крім цього, з 2020 року не індексуються ставки по рентній платі за спеціальне використання лісових ресурсів, води, надр, не пов’язаних із видобутком, користуванням радіочастотами, а також по екологічному податку. Інший негативний фактор – відсутність у проєкті Держбюджету-2020 субвенції місцевим бюджетам на заходи соціально-економічного розвитку окремих територій. Минулого року обсяг такої субвенції з Держбюджету становив 4,7 млрд грн, коли місцеві бюджети області отримали 201 млн грн.

 

Чернов констатував, що невирішеними наразі залишаються питання стовідсоткового списання заборгованості місцевих бюджетів за середньостроковими позиками минулих років, а також погашення різниці у тарифах. Обсяг невідшкодованої різниці в тарифах, яка виникла на підприємствах житлово-комунального господарства області станом на 1 січня 2016 року і залишилася непогашеною станом на 1 січня 2019 року, складає 480 млн грн.

 

Таким чином, бюджет Харківської області на 2020 рік став меншим, незважаючи на збільшення "захищених витрат" – зарплати. Більше того, держава, судячи з усього, значною мірою згортає бюджетну децентралізацію, забираючи в Київ частину витрат і податків, а також повертається до практики ручного розподілення бюджетних програм у Кабміні. Ці моменти збільшують корупційні ризики і повертаються до практики уряду "пізнього" регіонала Миколи Азарова.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Харків

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

data-matched-content-rows-num=1 data-matched-content-columns-num=4 data-matched-content-ui-type="image_stacked"