Відкриті "на трієчку": Як ігнорують потреби містян під час утворення бюджету Харкова

Харків дотримується більшості вимог чинного законодавства в плані прозорості міського бюджету, однак потреби громадськості тут продовжують ігнорувати

Нещодавно в Харкові презентували результати національного рейтингу "Індекс прозорості місцевих бюджетів-2018", який був складений в межах національної кампанії Громадського партнерства "За прозорі місцеві бюджети". Цим дослідженням були охоплені всі міста обласного значення, а також низка районних центрів. В результаті було сформовано рейтинг прозорості місцевих бюджетів за 2018 рік. Ним було визначено, яке місто є відкритим для своїх громадян, а якому до такої прозорості ще рости і рости.

"Прозорість" харківського бюджету виміряли представники Чугуївської правозахисної групи. За словами її експерта Романа Лихачова, під час дослідження була задіяна унікальна методологія оцінювання прозорості місцевих бюджетів, яка включає 139 критеріїв. Вона надає дослідникам можливість комплексно оцінити рівень бюджетної прозорості будь-якого міста.

"На першому місці опинилося місто Дрогобич, – розповів Лихачов. – Він має 73% показників. Скажу одразу, що Дрогобич вирішив приймати участь самостійно. Вони безпосередньо пройшли попереднє оцінювання по методології. Відповідно до цих показників, які містяться у відкритому доступі, вони провадили численні інновативні практики та усунули порушення, які не публікувалися. Додатково прийняли ряд нормативних практик, включаючи консультації з громадськістю. Тому такий показник".

На другому місці знаходиться Чернівці, а на третьому – Краматорськ і Хмільник. Що стосується Харкова, то тут рівень прозорості місцевого бюджету складає 39%. Загалом, місто опинилося на 15-му місці в загальноукраїнському рейтингу. Експерти оцінюють рівень прозорості Харкова як задовільний. Відповідна оцінка була отримана за такими етапами бюджетного процесу, як складання проектів бюджету, їх розгляд та прийняття рішення про місцевий бюджет, підготовка та розгляд звіту про виконання бюджету.

Рівень відкритості інформації на етапі складання проектів бюджету є високим – 87%. Але прозорість рішень займає всього 8%. У 2018 році в Харкові жодного разу не проводили збір пропозицій від громадян, не залучали багатосторонні дорадчі органи до процесу розробки бюджету на наступний рік. Також низький рівень – 19% – показало залучення інновативних практик на етапі складання проектів бюджету.

"Харків відповідає більшості вимог законодавства, – розповів Лихачов. – Але я не знаю, з яких причин він взагалі не запроваджує практику консультацій з громадськістю, прийняття відповідних пропозицій, доступу до сесій. Що стосується застосування інноваційних практик, залучення громадськості – тут якраз низький показник. І все це якраз досить низько спускає Харків в цьому рейтингу".

На етапі розгляду та прийняття рішення експерти відзначають середній рівень відкритості інформації – 43%. Харків не оприлюднює проекти рішення про бюджет та бюджетні паспорти. Прозорість рішень на даному етапі досягає 39%. На етапі виконання бюджету рівень відкритості інформації складає 50%. Експерти оцінюють його як середній. Місто повністю оприлюднює всі зміни до бюджету, проте зовсім не надає у вільний доступ перелік головних розпорядників бюджетних коштів та не затверджує окреме рішення про титульний перелік капітальних видатків.

На етапі підготовки та розгляду звіту про виконання бюджету та прийняття рішення щодо його виконання був зафіксований задовільний рівень – 35%. Відкритість інформації на цьому етапі оцінюють в 50%. На оцінку вплинула відсутність оприлюднених квартальних звітів про використання бюджету та звіту про виконання Програми соціально-економічного розвитку.

Загалом після завершення дослідження експерти висунули низку рекомендацій харківській міськраді щодо забезпечення прозорості бюджету. За їх словами, владі необхідно надати громадянам вільний доступ до публічних засідань міської ради. Саме невиконання цього критерію суттєво знизило рейтинг міста.

"Я вважаю, що для міста Харкова це низька оцінка, – підкреслив Лихачов. – Бо є потенціал. Щоб отримати більш високу оцінку, потрібно обов'язково змінити регламент щодо доступу громадян на сесії. Потрібне запровадження процедур консультації з громадянами на етапі складання проекту бюджету та створення багатосторонньої робочої групи для проведення бюджетних слухань. Багатосторонні робочі групи якраз працюють в багатьох містах при складанні бюджетів. Тобто, вони враховують певні інтереси мешканців, об'єднань, співвласників, а також громадських організацій".

Експерти рекомендують проводити відеотрансляції засідань, для чого місту взагалі не потрібно залучати якісь додаткові кошти, а також активно запроваджувати інновативні практики. Вони перековані, що у Харкова є потенціал, але разом з тим є певне ігнорування інтересів власних мешканців. Також нарікання викликає процес звітування міського голови, адже анонс з'являється або в день його проведення, або він взагалі відсутній. За словами Лихачова, мери інших міст звітують на відкритих зустрічах із громадянами. Тому він дивується відсутності такої практики в Харкові, адже тут є всі можливості забезпечити звітування мера належним чином. Також необхідно припинити перешкоджання доступу громадян на сесії міської ради.

"Я дуже прошу прибрати цей пункт, – наголосив експерт. – Бо це ганьба для всієї України. Таких пунктів майже не міститься в жодній міській раді. І тому досить неприємно мати цей пункт в регламенті. Він суттєво знижує рейтинг і вказує на те, що Харків не є демократичним містом. Також експерти зазначають, що потрібно проводити збір пропозицій громадян щодо складання бюджету на наступний рік та запровадити для цього дієвий нормативний акт".

Окрім цього, рекомендується запровадити процедури консультацій з громадянами на етапі складання проекту бюджету, створення багатосторонньої робочої групи, яка б включала представників бізнесу та громадськості, проведення бюджетних слухань. А сам процес прийняття бюджетних рішень має бути більш збалансованим з точки зору врахування інтересів всіх можливих зацікавлених груп. Словом, щоб досягти реальної відкритості міського бюджету, Харкову потрібно буде докласти чимало зусиль.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Харків

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook