Страх і паніка: Як шахраї телефоном "роздягають" харків’ян

Інколи, щоб заволодіти чужими статками, зловмисники вдаються до прямого розбою, крадіжок та погроз. Однак часом їм на допомогу приходять такі маніпуляції, завдяки яким людина добровільно віддає всі свої гроші

Страх і паніка: Як шахраї телефоном "роз…

У телефонних шахраїв є одна проста, проте доволі дієва схема. Вони вночі телефонують людям, переважно пенсіонерам, та заявляють, що їх близький – частіше за все, син чи донька – потрапив у біду. Наприклад, влаштував ДТП, вчинив правопорушення та опинився у в'язниці, лежить у лікарні в важкому стані. І щоб врятувати такого родича, потрібно передати чималі гроші конкретній особі чи перевести їх на вказаний рахунок. Людина, будучи в панічному стані, їх передає. І тільки потім дізнається, що що вона тільки-но стала жертвою шахраїв, і з родичем все добре.

Наприклад, 19 вересня 72-річний харків’янин добровільно віддав шахраю 22 тисячі доларів. Того дня пенсіонеру зателефонував незнайомець та заявив, буцімто його син потрапив в аварію. І уникнути кримінальної відповідальності допоможуть гроші, причому чималі гроші. Уже через декілька хвилин постраждалий зустрівся зі зловмисником та передав йому свої накопичення. Загалом, це типова схема телефонних шахраїв, особливо це стосується людей поважного віку. Самі постраждалі замість того, щоб комусь зателефонувати і перевірити, віддають заощадження.

"Літні люди є однією з ключових ланок – напевне, тому, що вони більш наївні та необізнані, – розповів колишній співробітник кіберполіції Андрій Галич. – Деяким із них важко далися інформаційні технології. І після цих усіх дзвінків вони ніде не бачать підступу. Довірливістю пенсіонерів простіше за все скористатися. Телефонували моїй одній бабусі і іншій моъй бабусі. Мамі моїй дзвонили. Заявили, начебто я в поліції. А я в сусідній кімнаті спав. Така була смішна ситуація. Говорили "Мама, я попав".

Однак не тільки пенсіонери стають жертвами шахраїв. Наприклад, 25 вересня до 46-річного харків’янина вночі зателефонували зловмисники. Вони заявили, що його син потрапив в аварію та перебуває у лікарні. А для вирішення цієї проблеми, звісно, потрібні гроші. До поліції чоловік звернувся наступного дня. За його словами, невідомі особи шляхом обману заволоділи грошима в розмірі 48 тис. грн. До нього приїхав незнайомець та забрав кошти. Згодом постраждалий із дружиною приїхав до зазначеної лікарні, проте сина там не знайшов. Стурбовані батьки тільки тоді додумалися зателефонували хлопцю. І, як виявилося, він був вдома і з ним все було добре.

Інколи постраждалі навіть самі не розуміють, як спіймалися на гачок шахраїв. Галич навів приклад свого колишнього однокласника, випускника Харківського інституту радіоелектроніки. Здавалося б, людини добре обізнаної в цій темі. Чоловік у той день займався продажами, йому зателефонували "клієнти" та попросили провести певні дії через банкомат. Чоловік тоді сам навіть не збагнув, як гроші опинилися в іншої людини. Кошти з його картки просто були переведені на чужий рахунок.

"Зазвичай телефонують у нічний час, – розповів старший викладач кафедри інформаційних технологій та кібербезпеки Олексій Рвачов. – Коли людина спить. Вона тільки прокинулася від дзвоника. І дуже часто потерпілі кажуть, що перші слова, які вони чують – це голос свого родича, що дуже схожий. Може, це емоції. Може, це програма, яка підробляє голос. Був випадок, коли мій знайомий говорив, що він поїхав з міста. І тоді зателефонували його бабусі. Повідомили про те, де саме він скоїв злочин. Що навіть є така думка і її підтверджують практично працівники, що деякі зловмисники працюють з представниками операторів мобільного зв’язку. Телефон віддалено відключається, вони знають, де людина знаходилася, повідомляють родичам що "ваш син там-то, (а вони "так, значить, правда") і він скоїв ДТП". Або кажуть, що потрібно внести заставу. Люди знають завдяки ЗМІ, що дуже часто у нас виходять з-під варти за рахунок того, що вносять заставу. Хоча для цього потрібно декілька днів, щоб зробити подання до суду, щоб він прийняв рішення, розмір застави встановив".

Шахраї діють не тільки через телефонні дзвінки, а й інтернет. У цьому випадку вони використовують не страх за здоров’я близьких, а паразитують на вже наявних стосунках. Галич розповів історію п’ятдесятирічної жінки, яка познайомилася в мережі зі своїм однолітком. Той представився громадянином США. Після року спілкування він заявив жінці, що продав все своє майно та має намір переїхати до України. І тоді вони заживуть щасливо разом. Чоловік попросив її банківські реквізити та повідомив, що відправив близько мільйона доларів. Постраждала навіть отримала навіть СМС-повідомлення та електронні листи буцімто від банку. Щоправда, щоб гроші опинилися на рахунку, потрібно було сплатити податки. Спочатку жінка сплатила десять тисяч. Потім їй зателефонували та попросили ще. Постраждала продала дачу, набрала боргів, протягом двох-трьох місяців переказувала кошти. Зв’язок із шахраєм був перерваний тільки після того, як жінка перестала платити. Як виявилося згодом, таку махінацію провела міжнародна група шахраїв.

У інших випадках зловмисники можуть розсилати СМС-повідомлення про те, що буцімто отримувач виграв певний приз. Але зазначають, щоб отримати бажане, необхідно сплатити податки. Людині дають номер рахунку, вона переказує гроші. Звісно, нічого не отримує. Потім їй брешуть про те, що кошти не прийшли чи їй щось забули повідомили. І знову отримують гроші. Так триває доти, доки сам постраждалий не зрозуміє, що його просто водять за ніс. Також шахраї можуть представитися співробітниками банку та заявити, буцімто картка заблокована. І щоб розблокувати її, людині пропонується проїхати у їх відділення десь у іншому місті. Або поступити простіше та пройти авторизацію онлайн. Звичайно, довірлива жертва обирає простіший варіант. І так, сама того не відаючи, зливає про себе всю інформацію.

У таких випадках експерти радять у жодному разі не надавати про себе інформації, а одразу зателефонувати на номер свого банку (він вказаний на картці) або навідатися до його найближчого відділення. Якщо телефонують невідомі особи та повідомляють, що близька людина потрапила в біду, то не можна піддаватися паніці та виконувати їх вимоги. У жодному разі не треба надавати про себе інформації – ні номера картки, ні адреси. Варто самостійно пересвідчитись у тому, про що заявляють незнайомці. Кажуть, що родич в поліції – треба телефонувати до поліції або їхати туди. Якщо кажуть, що він у лікарні – слід вчинити аналогічним чином. А можна одразу ж зателефонувати близький людині – можливо, вона зараз просто мирно спить у себе вдома.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Харків

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

data-matched-content-rows-num=1 data-matched-content-columns-num=4 data-matched-content-ui-type="image_stacked"