Нові схеми "дерибану" у Харкові: Як міські чиновники безкоштовно роздали земель на 4,3 млрд грн

Правоохоронці виявили чергову схему незаконного виділення землі в межах Харкова

Нові схеми "дерибану" у Харкові: Як місь…

Міські чиновники, використовуючи недосконалості законодавства та й просто ігноруючи його норми, безоплатно передали у власність щонайменше 900 га.

У інтерв'ю кореспондентові Харків.depo.ua начальник відділу організації представництва та захисту інтересів громадянина або держави прокуратури Харківської області Олександр Мельник розповів про масштаби земельних зловживань у Харкові та області.

- У Харкові рішенням міської ради роками безкоштовно під забудову видавалася земля начебто житлово-будівельним кооперативам, які по суті були обслуговуючими кооперативами і, відтак, не мали права отримувати землю на безоплатній основі. Наскільки масовим є таке порушення в Харкові?

У поточному році  шляхом моніторингу судових рішень та вивчення інформації органів державного контролю ми встановили, що на території міста є значна кількість обслуговуючих кооперативів, які отримали у власність земельні ділянки для переважно житлової забудови або для обслуговування тих об'єктів, які перебувають на цих ділянках. Земельні ділянки на території міста мають значну площу, доходять до 10 га.

За законом, члени кооперативу повинні знаходитися на житловому обліку за місцем їх проживання, вони повинні бути зазначені в установчих документах кооперативів, цим членам кооперативів повинно бути не більше 30 років, установчі документи повинні передбачати, що буде збудовано, яке саме житло тощо. Як показало вивчення документів, у жодному випадку норми Земельного кодексу, Житлового кодексу та Примірного статуту про житлово-будівельний кооператив не дотримувалися.

Насправді це були обслуговуючі кооперативи, засновниками яких були люди віком понад 30 років, які не потребували поліпшення житлових умов, вони не знаходилися на жодному житловому обліку, у деяких випадках вони не проживали в тій місцевості, де отримали у власність земельну ділянку тощо. У деяких випадках ці земельні ділянки двічі вже відчужені на користь інших осіб, деякі розділені на дрібніші земельні ділянки та відчужені тощо.

Прокуратура зараз активно вивчає документацію, що стосується відведення цих земель. Вже на сьогодні пред'явлено позовів щодо земель площею 150 га вартістю 735 млн грн.

Площа земель, відведених у власність у такий спосіб на території міста, становить близько 900 га вартістю 4,3 млрд грн. Це стосується 105 кооперативів.

За цим фактом зареєстровано кримінальне провадження щодо службових осіб Держземагентсва в місті Харкові і міської ради за фактом незаконного відчуження цих земель. Зараз триває досудове розслідування в цьому провадженні.

- Якого рівня посадовці міської ради фігурують у кримінальному провадженні?

Я не можу сказати про рівень посадовців, оскільки задіяно багато службових осіб у підготовці документації, у погодженні документації, проходженні обмінних файлів, у підготовці проектів рішень, які виносилися на пленарне засідання ради. Це питання слідчих.

- Яким чином взагалі можлива така ситуація, коли юридичні департаменти органів місцевого самоврядування пропускають подібні незаконні рішення?

Стаття 41 Земельного кодексу каже, що земельні ділянки за рішенням органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування передаються безоплатно у власність житлово-будівельним (житловим) кооперативам. Вони знайшли таку лазейку, почали називати їх житлово-будівельні кооперативи, це тільки в назві, а по самій діяльності там ЖБК і близько немає.

- Чи пов'язані між собою засновники цих начебто житлово-будівельних кооперативів у Харкові?

Керівники та засновники житлово-будівельних кооперативів за установчими документами різні. Але є випадки, коли декілька земельних ділянок відводиться одному житлово-будівельному кооперативу з однаковими засновниками. Звичайно, є кілька кооперативів, де засновники однакові, хоча за своєю назвою кооперативи різні. У деяких випадках ми можемо говорити, що це одні й ті самі люди.

- Як проходить оскарження рішень про виділення на безоплатній основі земель фіктивним житлово-будівельним кооперативам у Харкові та області?

Аналогічні порушення ми встановили на території Дергачівського району. Одному з житлово-будівельних кооперативів була відведена у власність земельна ділянка площею 54,6 га землі вартістю 43 млн грн. При чому земельна ділянка райдержадміністрацією відводилася для житлового будівництва з умовою, якщо ця земельна ділянка буде включена в межі населеного пункту. Однак за межами населеного пункту не може бути житлового фонду, тільки садове будівництво. Суд погодився з доводами прокурора в частині того, що є порушення ст. 41 Земельного кодексу. Рішення набрало законної сили, воно вже частково виконано.

- Поширеним явищем є також незаконна оренда земель. Прокуратура систематично виявляє та оскаржує такі рішення чиновників. Що вдалося в цьому напрямку зробити з початку року на Харківщині? Як оцінюєте роботу судів?

Органи прокуратури Харківщини у поточному році активно реагували на всі випадки незаконного відчуження і передачі в оренду земель запасу і державного резервного фонду як органами виконавчої влади, так і органами місцевого самоврядування. У поточному році тільки за перший квартал пред'явлено позовів щодо повернення земель площею понад 2000 га вартістю більше 800 млн грн.

Основними порушеннями, які призводили до незаконної передачі в оренду, були насамперед порушення вимог ст. 134 Земельного кодексу України, тобто відведення земель державної власності сільськогосподарського призначення без проведення земельних торгів і аукціонів.

Що стосується чиновників органів місцевої влади, які порушували норми цього закону, без проведення торгів і аукціонів відводили переважно суб'єктам господарювання ці земельні ділянки, то це можна пояснити або незнанням чинного законодавства або навпаки намаганням сприяти на вибір тому чи іншому суб'єкту господарювання.

У нас були питання щодо законності судових рішень після пред'явлення позовів до суду. Суди займали позицію, що органи місцевого самоврядування та виконавчої влади могли альтернативно визначати: або передавати в оренду земельні ділянки, або використовувати торги та аукціони. Верховний суд чітко визначив, що суди не вправі були приймати такі рішення і виключно через торги та аукціону повинні були прийматися рішення. Таким чином були скасовані розпорядження районних державних адміністрацій і визнані недійсними укладені на їх виконання договори оренди.

- Мешканці області постійно скаржаться на незаконну оренду, забудову водних об'єктів, на ускладнений підхід до берегів.

У поточному році в області ми встановили масові випадки незаконного використання водних об'єктів суб'єктами господарювання на підставі договорів нібито для обслуговування гідротехнічних споруд, тобто так званих гребель. Під виглядом технічного обслуговування дамби суб'єкти господарювання за цим договором по суті набували права використовувати сам водний об'єкт, зариблювати його, вести рибне господарство, а за великим рахунком, рибний промисел.

Минулого тижня ми зареєстрували кримінальне провадження щодо одного із суб'єктів господарювання, який у такий спосіб незаконно використовував землі Муромського та Травянського водосховищ на території Харківського і Дергачівського районів. Ніяких правових підстав для використання цих об'єктів цей суб'єкт не мав. Самовільно впродовж останніх двох років це підприємство здійснювало зариблення цих водних об'єктів, вилов. Близько 270 тонн риби фактично було виловлено. Зареєстроване кримінальне провадження за фактом самовільного зайняття земельних ділянок, наразі триває досудове розслідування, готується позов про стягнення шкоди, яка була розрахована в розмірі 4 млн грн, і повернення земель у власність держави.

Незважаючи на заборону лову риби через нерест, вже є інформація про масовий вилов незаконними знаряддями на Муромському і Травянському водосховищі.

- Наскільки гостро для Харківщини стоїть проблема незаконної приватизації та самозахоплення земель?

Небажання проводити торги та аукціони, яких одиниці проведено на території області, призвело до того, що вільні землі запасу, резервного фонду сьогодні не передані в користування. Вони використовуються суб'єктами господарювання незаконно.

На території Золочівського району вже завершене вивчення цього питання, 16 квітня заявлений перший позов на 150 га. Там органи місцевого самоврядування з метою поповнення бюджетів, перевищуючи надані повноваження, виносячи питання на пленарні засідання сесій місцевих рад, приймали рішення впродовж останніх 5 років про розпорядження землями сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту. У такий спосіб укладали незаконний договір із суб'єктами господарювання, без будь-яких конкурсів, цей договір ніде не реєструвався, реєстрували просто в зошиті в самій сільській раді. Усього в такий спосіб використовувалися близько 700 га землі.

- У разі земельних зловживань чиновниками, які міри впливу використовує прокуратура?

Серед документів реагування, які вносяться прокуратурою є тільки позов, заява до суду та реєстрація кримінального провадження. У випадку встановлення фактів незаконного відчуження об'єктів державної, комунальної власності, якщо при чому є загроза порушення інтересів держави чи територіальної громади, то органи прокуратури реагують зверненням із позовами до суду.

Всі новини Харкова сьогодні читайте на Depo.Харків

 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme