Поза зоною досяжності: Чому Харків не поспішає їхати автобусами в Європу

Як з Харкова доїхати до Європи автобусом та чому перевізники не поспішають відкривати нові напрямки

Безвіз в Україні вже три місяці. Харків'яни масово штурмують сервісні центри, оформлюючи біометричні паспорти, та вивчають маршрути подорожей. Однак дорога до омріяної Європи непроста та зовсім не дешева. Залишмо поза увагою авіасполучення, яке, прямо скажемо, не відповідає вимогам міста-мільйонника, та зосередимося на звичних для більшості українців автобусах.

Пряме автобусне сполучення Харкова існує лише з трьома країнами ЄС – Польщею, Чехією та Німеччиною. На всі інші напрямки треба їхати з пересадками.

Так, з Харкова автобусом можна дістатися до 30 польських (напрямок на Вроцлав, Щецин, Варшаву), 5 чеських (напрямок на Прагу, Ліберець) та 25 німецьких міст (напрямок на Гамбург, Берлін, Ганновер). У "Харківському підприємстві автобусних станцій", яке, власне, і опікується продажем квитків на міжнародні напрямки, розповідають: різкого збільшення пасажиропотоку не спостерігають, тим не менше, кількість бажаючих потрапити до Європи зросла.

"Найпопулярніша в нас Польща. Люди їдуть. Їде не мало. Я не можу сказати, що різко збільшився пасажиропотік. Але люди їдуть. В місяць до Європи з Харкова їде близько 600 людей", - пояснили в міжнародній касі підприємства.

Вартість квитка до Польщі складає близько 1 тис. грн, до Німеччини – 2 тис. грн. Їхати доведеться добу. Не зважаючи на усі намагання автоперевізників створити комфортні умови для пасажирів, більшість містян обирає польоти або виїзди з інших міст – Києва чи Львова. Воно й не дивно, адже витримати 24 години в автобусі не просто. Та й ціна на таку поїздку більша за інші види транспорту.

Для порівняння, плацкартний квиток на потяг із Харкова до Львова коштує 220 грн, дорога триватиме 20 годин. А зі Львова до Варшави можна дістатися автобусом за 4,5 – 5 годин, вартість такої поїздки стартує від 300 грн. Тож, за 26 годин можна подолати той же шлях, але вдвічі дешевше.

Наразі, зізнаються на підприємстві, більшість квитків продають із пересадками. Але наголошують: напрямок хоч і не швидко, але розвивається. "Ще чотири роки тому до Європи їздили в декілька міст і лише п'ять перевізників. Зараз ці цифри виросли. Та й якість перевезень покращилася", - розповіли в касі підприємства.

Збільшення кількості пасажирів, зазначають перевізники, пояснюється не лише спрощенням візового режиму, але й більш нагальною потребою – люди їдуть на роботу та на навчання. "У нас піковий період продажу – це липень та серпень. Але останні роки до них додався ще вересень. Багато молоді стало вчитися в Польщі, у вересні їдуть немало пасажирів", - підкреслюють перевізники.

Більшість сучасних автобусів міжнародних рейсів мають туалети, wi-fi, розетки, всюди у вартість квитка входять чай та кава. Деякі навіть мають мікрохвильовки. Про умови перевезень на конкретному маршруті можна дізнатися безпосередньо в касирів.

Але найчастіше автобусом харків'яни штурмують "ближнє зарубіжжя". На підприємстві зазначають, що кількість пасажирів, які їдуть на Росію, за останні декілька років не зменшилася.

"Їдуть щодня. Москва - 5 рейсів на день. А ще Вороніж, Ростов-на-Дону, Краснодар, Білгород та інші. Завантаженість велика. До Москви щодня з 50 місць в автобусі десь 30-35 заповнені. Інші заповнюються по маршруту слідування. Туди люди як їхали, так і їдуть", - розповіли менеджери міжнародної каси.

Таку популярність автобусних перевезень до країни-агресора можна пояснити й бажанням зекономити. Так, автобусний квиток до Москви коштує 500 грн, тривалість поїздки – 12 годин. У той же час, потягом за 11,5 годин можна доїхати за 1750 грн у плацкарті. Та й відпочивати на Росії харків'яни на гребують - чимало місцевих мешканців їдуть до Краснодарського краю, не лякає їх і 24 години дороги.

Однак варто відзначити серйозну проблему в автобусних поїздках за кордон із Харкова – неможливість купити квиток online. Так, придбати квиток на закордонний рейс через, наприклад, популярну систему online-платежів "Приват 24" не вдасться. Забронювати місце можна за два-три місяці, але лише на сайті підприємства з 8 до 17 години, оплатити ж квиток треба безпосередньо в касі за півгодини до виїзду.

На підприємстві зізнаються – поки нових рейсів до інших країн не передбачається: "Якщо автоперевізник укладе з нами договір про перевезення до іншої країни, ми відкриємо продаж. Але поки нових рейсів у нас немає".

Тож поки мешканці західної України мають змогу чи не щогодини виїхати до майже будь-якої європейської країни за прийнятними цінами, для харків'ян така транспортна "розкіш" залишається мрією. А значить, питання про те, чи не залишиться Харків у транспортній ізоляції, зважаючи на відсутність лоукостів та прямого залізничного сполучення з країнами ЄС, залишається відкритим.

Більше про події у Харкові та області читайте на Depo.Харків