Харківський метрополітен: Хто ловить гроші в мутних водах підземки

Комунальне підприємство "Харківський метрополітен" продовжує віддавати підряди непростим людям

Андрій Павлов

Крихти інформації, які все-таки потрапляють до журналістів, дають можливість стверджувати, що фінансові потоки харківської підземки контролюють особи, наближені до директорів. Раніше це були люди з оточення нині покійного директора Сергія Мусєєва, а зараз – керівника метрополітену В'ячеслава Стаматіна.

Цього року реформа у сфері державних закупівель зіграла на руку метрополітену й дозволила підприємству не публікувати щоквартальні звіти. Тож ми не маємо повної картини. Однак найбільший тендер, який провела підземка цього року, стосувався капітального ремонту рухомого складу на суму 727,5 млн грн. Конкурс виграла фірма "Ваго-Рев". Причому підприємство виграло у Крюківського вагоноремонтного заводу, монополіста з будівництва вагонів в Україні. Минулого року "Ваго-Рев" виграла підряд на чверть мільярда.

На фото: "команда Кернеса" оглядає станцію метро "Перемога"

Й це не випадково. Справа в тому, що потужності "Ваго-Рев" розташовані на базі депо Харківського метрополітену. Дуже комфортно приходити на тендер до людей, яким ти платиш за оренду приміщень. Якщо платиш. Дізнатися про це неможливо, адже фінансові справи комунальних підприємств у Харкові мають гриф секретності.

ТОВ "Ваго-Рев" заснували у 2009 році Олег Давинець, Олексі Ахвледіані та Андрій Артеменко. Останній – син екс-начальниці рекламного відділу КП "Харківський метрополітен", коли директором підземки був нині покійний Сергій Мусєєв. У 2011 році єдиним засновником фірми була Зінаїда Кірсанова, яка чомусь подарувала квартиру в елітному житловому комплексі в Харкові матері голови Адміністрації Холодногірського району міста Харкова, депутату Харківської міськради Максима Мусєєва. Він також, як і його батько, працював на керівній посаді у підземці.

Зараз засновником "Ваго-Рев" є Ян Сивинський, керівником до 1 червня був Генадій Довженко, який раніше працював в ТОВ "Спеціалізований "Проектно будівельний монтажний поїзд-753", що також перебуває під впливом Мусєєва.

Але з початку червня директором "Ваго-Рев" став Ігор Распопов. Фірма також змінила контактний телефон на (057) 739-18-95. Раніше вона була зареєстрована за номером телефону, що належав ТОВ "Лот" та ТОВ "Інвест-тур". Співзасновником першого є колишній співвласник "Ваго-Рев" Олег Дивінець. Та й знаходилася ця фірма за однією юридичною адресою з ТОВ "Ваго-Рев".

Другий "одвічний партнер" Харківського метрополітену - підприємство "Лот", яке отримує підряди від метрополітену з 2009 року. Цього року вони отримали понад мільйон, минулого року – майже 2,5 млн грн.

Ще одні "друзі" метрополітенівського директорату. Власником "Інвест-туру" є Іван Кравцов, який також заснував ТОВ "Старсен". Обидві фірми без тендерів отримують замовлення метрополітену.

Раніше засновником фірми "Старсен" був Олександр Стаматін, син нинішнього директора КП "Харківський метрополітен" В'ячеслава Стаматіна. Ця фірма не приходить на відкриті торги, але регулярно отримує гроші за дотендерними процедурами.

Й ми це бачимо навіть у системі "Прозорро". Наприклад, за ремонт покрівлі бази відпочинку "Дубовий гай" фірма "Старсен" отримала від метрополітену 344 тис. грн, ще 130 тис. грн віддали на ремонт адміністративного корпусу цієї бази. Цікаво, хто взагалі користується послугами бази "Дубовий гай", яка розташована у Лісопарку. Фірма, засновником якої був син Стаматіна, ремонтує базу, де може відпочивати Стаматін та його друзі. Й це все за рахунок харків’ян, які платять за проїзд у метро.

Зображення: скрін із сайту фірми "Лот"

ТОВ "Інвест-Тур" отримало від метрополітену 2,85 млн грн за роботи з доопрацювання поїзної апаратури автоматичного ведення поїздів на рухомому складі Салтівської лінії метрополітену.

Ще одна фірма, до якої має відношення близький до Стаматіних Іван Кравцов, – це ТОВ "Турнікет-М". Наприкінці минулого року ця компанія виграла торги на технічне обслуговування автоматизованої системи оплати проїзду в метрополітені вартістю 9,59 млн грн.

Партнер Кравцова по цій фірмі Олег Ладоненко розробив програму для підземки, а як там виявився Кравцов – питання.

Подібні схеми пронизують життя Харківського метрополітену. Тому кожного разу, коли виникає питання підвищення вартості проїзду, варто замислитися: може, метрополітену потрібно більш обережно ставитися до бюджетних коштів?

Також варто нагадати, що прибирає у підземці ТОВ "Системи прогресивної очистки", яку відносять до впливу вже згаданого Максима Мусєвва, як і ТОВ "Спеціалізований проектно-будівельний монтажний поїзд-753", яке ремонтує ескалатори.

На фото: Максим Мусєєв (ліворуч від пінгвіна)

І зупинятися та проводити прозорі торги у метрополітені, схоже, не збираються.

Ось останній приклад. Минулого року підземка замовила охорону своїх об’єктів до 2018 року. Вартість тендеру була близько 50 млн грн. Минув рік - і вже новий тендер на охорону. Ще на 16 млн грн. Чим не сподобався минулий підрядник, невідомо. Можливо, у менеджерів підземки просто кошти скінчилися й треба поповнити кеш.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Харків