Харків

Як архітектори Кернеса модернізували Московський патріархат

У Харкові архітектори "осучаснили" каплицю Московського патріархату, розмістивши на ній нетипові для церковної архітектури такого типу символи

01 вересня 2016, 09:00

Як архітектори Кернеса модернізували Московський патріархат

До Дня Харкова на Меморіалі Слави, місці масового захоронення радянських солдат, загиблих під час звільнення міста від німецько-фашистських військ, спорудили каплицю, що здивувала еклектичністю свідомості її проектувальників. На ній розміщені поруч п'ятиконечна зірка та восьмиконечний православний хрест, чого не було ніколи раніше на релігійних спорудах у місцях масових захоронень.

Як архітектори Кернеса схрестили богослужіння і Радянський Союз - фото 1

Після Жовтневої революції на Росії п’ятикутна зірка набула чітких асоціацій із радянською владою. Так само і свастика, незважаючи на багатотисячолітнє коріння, стала асоціюватися з режимом націонал-соціалістів у Німеччині в 30-40-і роки ХХ ст.

Іноді п’ятикутну зірку дійсно можна зустріти на релігійних спорудах як символ Різдва Христова, однак її використання на каплицях, збудованих у місцях братських або масових захоронень, не зустрічається та не є традиційним, до чого прагне східна християнська Церква.

Можна припустити, що п’ятикутною зіркою на каплиці на Меморіалі Слави архітектори хотіли акцентувати подвиг радянських солдат, котрі загинули під час Другої світової війни, та їхню жертовність. Однак таким чином у консервативну православну архітектуру привноситься символіка зі зміненим, іноді абсурдним значенням (із таким же успіхом можна було б розміщувати, наприклад, серп і молот як символ жертовної праці радянського народу під час Другої світової війни, тризуб як герб князя Володимира Великого тощо).

Кернесевці та православна архітектура

Проектували каплицю люди, котрі вже багато років виконують замовлення мерії Харкова та є близькими до очільника міськради.

Головний архітектор Харкова Сергій Чечельницький у телефонній розмові визнав, що питання каплиці "це до нього", однак домовитися про отримання коментаря вдалося не одразу й тільки через прес-службу Харківської міської ради. Розмова відбувалася в його кабінеті в мерії.

Авторами проекту каплиці із нетиповим символічним рядом виявилися рідний брат і донька головного архітектора Харкова.

"Хто розробляв, хто у нас тут є офіційним автором? Перша людина – це наш відомий архітектор, людина, яка розробляла останнім часом центральні храми міста Харкова. Його прізвище Чечельницький Павло Георгійович, заслужений архітектор України, автор дуже багатьох храмів у місті Харкові. При чому не просто храмів, а храмів, що отримують нагороди у різних номінаціях не в нашому місті, а на рівні країни, міжнародному рівні тощо. І друга людина – це зовсім молодий архітектор. Його прізвище – Чечельницька Катерина Сергіївна. Вони є у нас офіційними авторами цієї каплиці. Я, оскільки я головний архітектор міста, допомагаю", - сказав головний архітектор Харкова.

Чечельницький, розказуючи про архітектурну композицію Меморіалу Слави, відзначив, що каплиця встановлена на місці поминального хреста, який був розміщений на Меморіалі. За його словами, "добро" на розробку каплиці на місці поминального хреста дала "харківська міська влада".

Як архітектори Кернеса схрестили богослужіння і Радянський Союз - фото 2

Каплиця виконана у класичному стилі. Архітектурна споруда - відкритого типу, не має приміщень, нижча за скульптури Батьківщини-Матері, тому не затуляє архітектурної композиції Меморіалу Слави. "Справжня класика – поза модою. Ми ставили за мету зробити цю каплицю на довго, щоб вона не різала око. Класика око не ріже нікому: ані людям похилого віку, ані молоді", - гордо сказав Чечельницький і тут же визнав, що харківська класика, незважаючи на те, що класика, доповнена новаціями, зокрема так званою адресною символікою.

Чечельницький запевнив, що п’ятикутні зірки означають "Зірку Героя України" і ніщо інше.

Як архітектори Кернеса схрестили богослужіння і Радянський Союз - фото 3

"Є такий момент. Називається "адресність". Що таке адресність? Ми хотіли б, щоб ця каплиця належала Меморіалу Слави, щоб цю каплицю не можна було взяти один до одного, як типовий проект. Після війни на могилах людей, котрі захищали нашу Батьківщину, Україну, Харків, ставили обеліски. Це така пірамідка з червоною зіркою. Це люди, які поклали своє життя за наше з вами щастя. Ми знаємо, що тут лежить близько 190 тисяч солдат, офіцерів. Тому було запропоновано на цій альтанці, на чотирьох кутах, зробити такі обеліски. Обеліски на згадку тих людей, які загинули. З маленьким нюансом. Ми тут не робимо червоних зірок, не малюємо серп і молот, ми нічого цього не робимо. Найвище звання у нашій країні – це Герой України. Герої України нагороджуються нагрудним знаком "Золота зірка". Ми вважаємо, що ці люди – наші герої, і ми тут ставимо золоту зірку. Чотири штуки. Ми вважаємо як архітектори, що ця символіка адресна. Знаючи про декомунізаційний закон, ми говоримо, що це Герої України, ми тут ставимо "Золоту зірку", - сказав головний архітектор Харкова.

Чечельницький запевнив, що будівництво каплиці з п’ятикутними зірками на ній схвалив особисто керівник Харківської єпархії УПЦ МП владика Онуфрій.

"Виконавши такий ескізний проект, ми пішли в єпархію до владики Онуфрія на прийом. Все показали, все розповіли. Порадилися, що він вважає з приводу золотої зірки героя тощо. Єпархія говорить: "Так". Владика затвердив. Після цього це було показано керівництву міста, все було затверджено", - наголосив архітектор.

Як архітектори Кернеса схрестили богослужіння і Радянський Союз - фото 4

На фото: проект каплиці з підписом владики Онуфрія

"Коли був Радянський Союз, Харків у багатьох речах був лідером, Харків у багатьох речах був законодавцем мод. Інша річ, що Харків фінансово не такий, як столиця, але, коли ми на рівних, ми завжди попереду. І ми створюємо традиції тощо й тощо. Тепер конкретно, щодо релігійних споруд. Завдання архітектора пропонувати, ми не служителі культу, завдання керівництва, у даному випадку, релігії – сказати, так чи ні. Ми архітектори-професіонали. Ми мали показати нашу пропозицію владиці – і ми це зробили. І були зроблені акценти: якщо ви вважаєте, що це треба прибрати, доведеться прибрати, бо ви ж замовник. Владика Онуфрій, який у цьому розбирається набагато більше, ніж я, ніж ви, ніж будь-хто інший, сказав: "Згодиться". І ми залишили", - підсумував він, показавши проект каплиці, затверджений підписом і печаткою Онуфрія.

Харківська єпархія УПЦ МП і "модерн"

Прес-секретар Харківської єпархії УПЦ МП священик В'ячеслав Потапов під час першої телефонної розмови здивувався, що на каплиці розміщені п’ятикутні зірки. Він порадив звернутися у єпархію з питанням, хто спроектував споруду.

Під час другої розмови священик зізнався, що владика Онуфрій "не дуже любить спілкуватися з журналістами", замість нього це робить священик із благословення керівника єпархії. Однак на цей час владики у місті немає, та й нічого коментувати.

На третій раз Потапов дав коментар єпархії: "Що стосується п’ятикутної зірки, це певною мірою питання модернове, воно пов’язане з тим, що церква не у вакуумі існує, а в миру, серед людей".

Представник єпархії зауважив, що встановлення зірок – ініціатива архітекторів. При цьому Потапов підкреслив, що вони означають найвищу державну нагороду України. "Слідуючи цьому принципу, архітектор керувався сучасним уявленням, як в Україні шанують героїв", - сказав він.

Потапов додав, що "час змінився", "церква існує у миру, у трендах". "Принципового духовного значення цей символ (зірка - ред.) не має. Має значення таїнство, чи правильно воно здійснене", - підсумував представник Харківської єпархії, не зважаючи на апеляції до авторитету традиції і давності у ортодоксальній церкві.

Подібні архітектурні споруди у світі

Очевидно, виключити можливості, що де-небудь у світі на місці масового захоронення людей хто-небудь, наприклад, представники альтернативних течій християнства або прихильники певних релігійних сект, збудували каплицю з таким дивним поєднанням – хрест і п’ятикутна зірка - не можна.

Однак виявити подібну споруду нам не вдалося.

Як архітектори Кернеса схрестили богослужіння і Радянський Союз - фото 5

На фото: Хрестовоздвиженська каплиця (місто Кінешма, Івановська область, РФ)

Як архітектори Кернеса внесли модернову течію в Московський патріархат - фото 6

На фото: Каплиця Георгія Побідоносця (Москва, РФ)

Як архітектори Кернеса внесли модернову течію в Московський патріархат - фото 7

На фото: каплиця на братській могилі загиблих у Другій світовій війні (Смоленська область, РФ)

Як архітектори Кернеса внесли модернову течію в Московський патріархат - фото 8

На фото: каплиця на меморіальному комплексі в селі Лісне (Могильовська область, Білорусь)

Як архітектори Кернеса внесли модернову течію в Московський патріархат - фото 9

На фото: каплиця Преподобного Сергія Радонежського (Казахстан, місто Зиряновськ, парк Перемоги)

І на завершення слова "геренал-майора релігійної служби, першого заступника Головкомпису з духовного згодовування, Четвертого члена Ювілейного П'ятикутника отця Звездонія" з сатиричного роману-антиутопії "Москва 2042" Володимира Войновича:

"А ніякого Бога немає, - підскочив раптом отець Звездоній та стукнув правою ногою об землю. – Зовсім ніякого Бога немає, не було і не буде. А є тільки Геніаліссімус, який там, наверху, - Звездоній ткнув пальцем у небо, - не спить, працює, дивиться на нас і думає про нас. Слава Геніаліссімусу, слава Геніаліссімусу. – забормотав він, як божевільний, і став правою рукою виконувати якісь дивні рухи. Начебто хрестився, але якось по-новому. Усією п’ятірнею він тикав себе за такою схемою: лоб, ліве коліно, праве плече, ліве плече, праве коліно, лоб". (Спробуйте "перехреститися" за зразком отця Звездонія).

Більше про події у Харкові та області читайте на Depo.Харків

Loading...
Loading...